Březnový newsletter (nejen) pro makléře

Odstoupení od zprostředkovatelské smlouvy, Jak si nechat uhradit vynaložené náklady, Poučení spotřebitele nesmí být skryté

10.3.2025

Novinka v právu: Odstoupení od zprostředkovatelské smlouvy

V realitním právu se za uplynulý měsíc žádná zásadní legislativní změna neudála, Nejvyšší soud se ale znovu vyjádřil k tomu, kdy může spotřebitel odstoupit od zprostředkovatelské (rezervační) smlouvy. Právě tato problematika je mezi realitními makléři a jejich klienty často sporná – jak to tedy je?

Autoři newsletteru: ARROWS advokátní kancelář (JUDr. Lukáš Slanina, Mgr. Robert Dürrer, office@arws.cz, +420 245 007 740)

Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory je dlouhodobě zakotveno v občanském zákoníku (§ 1829 OZ). Spotřebitel má 14 dnů na rozmyšlenou, během nichž může od smlouvy odstoupit bez udání důvodu.

Mnoho makléřů má proto ve smlouvách souhlas spotřebitele se započetím plnění před uplynutím lhůty pro odstoupení. Tento souhlas však omezí možnost odstoupení až ve chvíli, kdy zprostředkovatel splní to, k čemu se zavázal zprostředkuje uzavření kupní smlouvy nebo obstará příležitost k jejímu uzavření.

Pokud makléř teprve začal pracovat, například organizoval prohlídky, nafotil nemovitost nebo zahájil inzerci, spotřebitel může ve lhůtě 14 dní stále odstoupit. Mezi makléři někdy panuje mylný dojem, že jakmile spotřebitel souhlasí se zahájením plnění, jeho právo na odstoupení automaticky zaniká. To ale není pravda – rozhodující je až skutečné splnění závazku zprostředkovatele.

Kdo Vám s tím pomůže? 

Užitečná rada: Jak si nechat uhradit vynaložené náklady?

Praktický dopad? Zahájíte svou práci – nafotíte nemovitost, investujete do inzerce, organizujete prohlídky – a poté spotřebitel odstoupí od smlouvy. Výsledkem může být ztráta času i peněz makléře.

Podle § 1834 OZ můžete požadovat poměrnou úhradu nákladů, pokud splníte následující podmínky:

  • Klient výslovně souhlasil s tím, že makléř začne plnit ještě před uplynutím lhůty k odstoupení.
  • Klient byl předem informován, že pokud od smlouvy odstoupí, ponese poměrnou část nákladů odpovídající již poskytnutým službám.
  • Klient byl řádně poučen o podmínkách odstoupení od smlouvy, včetně vzorového formuláře, a byla mu poskytnuta informace o tom, že pokud požádal o zahájení plnění, musí při odstoupení uhradit poměrnou část ceny dle § 1834 OZ.

Pokud jsou tyto podmínky splněny, máte právo na úhradu části nákladů, které jste do okamžiku odstoupení vynaložili.

Rozhodnutí soudu: Poučení spotřebitele nesmí být skryté

Nejvyšší soud se nedávno zabýval otázkou účinnosti ujednání, která omezují právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy. Rozhodnutí ukazuje, že není důležité jen to, co je ve smlouvě uvedeno, ale také kde a jak je to napsáno.

V daném případě realitní kancelář požadovala po klientovi smluvní pokutu, protože odstoupil od smlouvy, přestože v ní byl uveden souhlas se zahájením plnění před uplynutím 14 denní lhůty k odstoupení a závazek zprostředkovatele byl splněn.

Nejvyšší soud dospěl k závěru, že souhlas spotřebitele je nicotný (bez právních účinků), protože byl skryt mezi jinými (nesouvisejícími) informacemi. Realitní kancelář jej umístila do části smlouvy nazvané "A několik poučení a zákonných povinností na závěr", což mělo vyjadřovat menší důležitost tohoto oddílu. Navíc byl obsažen v bodu "Poučení:", kde se nacházely i nesouvisející informace, například prohlášení o neexistenci politické expozice a původu finančních prostředků (AML).

Zajímá vás, jak pomáháme našim klientům? Prohlédněte si naše reference a zjistěte, jak můžeme pomoci i vám! Podívejte se ZDE.