Daňový odpočet na výzkum a vývoj podle § 34c zákona o daních z příjmů představuje klíčový nástroj nepřímé podpory inovačních aktivit podnikatelů. Toto zákonem vymezené zvýhodnění umožňuje subjektům odečíst náklady na výzkum a vývoj od základu daně, a to v plné výši. Náklady vynaložené na realizaci výzkumu a vývoje mohou být uplatněny dokonce dvakrát, poprvé jako daňově uznatelné náklady podle § 24 odst. 1 a podruhé na základě § 34 odst. 4, jak potvrzuje i ustálená judikatura Nejvyššího správního soudu (NSS). Zároveň však tento mechanismus přitahuje intenzivní kontrolu daňových orgánů, které se snaží zamezit zneužívání této daňové výhody.
Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Filip Ondřej, office@arws.cz, +420 245 007 740)
NSS ve svém rozsudku ze dne 22. 11. 2024, sp. zn. 5 Afs 56/2024, judikoval přísné požadavky na formální i materiální aspekty projektů výzkumu a vývoje. NSS potvrdil, že projekt výzkumu a vývoje musí mj. jasně definovat prvek novosti, důvod změny, postup řešení a možnost vyhodnocení výsledků. Tento rozsudek je nejen precedentním rozhodnutím v oblasti daňového práva, ale především klíčovým ukazatelem, jak mohou daňové orgány přistupovat k odpočtům na výzkum a vývoj v této oblasti v následujících letech.
Daňový odpočet na výzkum a vývoj byl zaveden s cílem podpořit soukromé investice do inovačních aktivit. Jak však vyplývá z právní úpravy i judikatury, možnost jeho uplatnění podléhá přísným požadavkům, jejichž účelem je eliminovat neoprávněné využívání této výhody.
Zásadní je také prospektivnost projektu, tedy jeho vypracování před zahájením řešení. Pokud tato podmínka není splněna, nárok na odpočet nevzniká.
Společnost uplatnila daňový odpočet na základě dvou projektů. Správce daně však na základě daňové kontroly dospěl k závěru, že projekty nesplňují klíčové formální požadavky, a proto dodatečně doměřil daň z příjmů právnických osob v celkové výši přes 24 milionů Kč.
Klíčovým argumentem orgánu finanční správy bylo, že projekty nebyly vypracovány a schváleny před zahájením výzkumných aktivit, což je zásadní podmínka daňového odpočtu. Orgány daňové správy tuto skutečnost doložily následujícími zjištěními:
Společnost v následujícím řízení prospektivnost projektů neprokázala, resp. pochybnosti o prospektivnosti projektů nerozptýlila. NSS se ztotožnil s názorem daňových orgánů, že neprospektivní projekt nelze zpětně validovat a že daňový subjekt měl povinnost pochybnosti správce daně aktivně vyvrátit, což se mu nepodařilo.
Druhým problémem bylo, že jeden z projektů byl definován velmi vágně jako „vývoj nového informačního systému pro podporu obchodních činností v oblasti veřejných služeb“. NSS konstatoval, že projekt:
Podobně druhý projekt, jehož cílem byla implementace funkcionalit pro evropskou službu elektronického mýtného, neobsahoval žádné technické informace, které by ospravedlnily, že se jedná o výzkum a vývoj, a ne o pouhý software development.
NSS zdůraznil, že výzkumný projekt musí obsahovat jasně definované cíle, metody a inovativní prvky, jinak není způsobilý k daňovému odpočtu.
Cíl výzkumného a vývojového projektu musí být formulován jasně, aby bylo patrné, v čem spočívá prvek novosti a odstranění technické nejistoty. Z projektu by měl být zřejmý aktuální stav v dané oblasti, důvod nutnosti změny, navrhovaný postup k dosažení cíle a možnost vyhodnocení výsledků. Důležité je také doložit důkazní prostředky a technické informace potvrzující realizaci projektu. Projekt by měl obsahovat časový harmonogram i alternativní řešení pro případ neúspěchu.
Podle § 34c odst. 1 písm. e) musí být v projektu uvedeni všichni odborní pracovníci podílející se na řešení. V případě jednoho z projektů však společnost uvedla pouze přibližně čtvrtinu pracovníků, kteří na projektu měli v průběhu řešení podle výkazů skutečně pracovat.
NSS potvrdil, že projekt musí obsahovat kompletní seznam odborných pracovníků již při schválení, nikoliv až zpětně na základě výkazů práce, přičemž neuvedení všech odborných řešitelů je závažná formální vada, která sama o sobě stačí k neuznání odpočtu.
NSS ve svém rozsudku potvrdil uplatnění přísných pravidel pro odpočet na výzkum a vývoj, jak tyto pravidla uplatňují orgány finanční správy. Daňové subjekty, které chtějí této daňové výhody využít, musí splnit veškeré náležitosti stanovené zákonem o daních z příjmů a ve světle aktuální rozhodovací praxe NSS nesmí vedle toho zapomenout na
Aktuální rozsudek NSS je zásadním rozhodnutím v oblasti daňového odpočtu na výzkum a vývoj. Ukazuje, že nesplnění, byť jen jediné formální podmínky ve smyslu výše uvedeném vede k neuznání odpočtu, což může pro daňové subjekty znamenat doměření daně (která může být vysoká) a penále.
Pokud plánujete využít institut odpočtu na výzkum a vývoj, rozhodně nepodceňujte formální stránku věci!
Chcete mít jasno v daních pro OSVČ? Mgr. Kotrba si pro vás připravil webinář.
Proč si vybrat právě nás?
Naše služby využívají firmy všech velikostí, protože jim poskytujeme rychlá a efektivní řešení v oblasti smluvní dokumentace. Například:
Víme, že administrativní zátěž spojená se smlouvami může brzdit váš byznys. Proto jsme pro vás připravili e-book "Neztrácejte čas se smlouvami", který vám ukáže, jak mít smlouvy pod kontrolou bez zbytečných komplikací.
V e-booku najdete:
✅ Praktické rady, jak si efektivně nastavit smluvní procesy a ušetřit čas.
✅ Konkrétní tipy, jak se vyhnout nejčastějším chybám ve smlouvách.
✅Ukázku našeho přístupu: jak jednoduše a srozumitelně předáváme odborné znalosti v oblasti smluvní dokumentace.
Neztrácejte čas se smlouvami – my vám pomůžeme nastavit smluvní procesy tak, aby byly rychlé, efektivní a bezpečné.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.