Advokátní úschovy jsou nejčastěji využívaným typem realitních úschov. Dne 1. dubna 2025 vstoupila v účinnost novela zákona o advokacii, která mění pravidla pro jejich provádění. Cílem novely je posílit ochranu klientů a zvýšit jejich důvěru ve správu svěřených peněz. O jaké změny jde?
Autoři newsletteru: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Robert Dürrer, Mgr. Jiřina Šlesingerová, office@arws.cz, +420 245 007 740)
Je vyloučeno, aby klient svěřil advokátovi hotovost za účelem jejího vkladu na úschovní účet nebo advokát z účtu hotovost naopak vybíral. Cílem je eliminace rizika neoprávněného nakládání s penězi, například jejich zpronevěry. Vklad provádí zásadně klient – buď složením hotovosti u peněžního ústavu s následným převodem na účet úschovy, nebo přímo bezhotovostním převodem.
Banka musí klienta informovat o každém plánovaném pohybu na účtu ještě před provedením transakce. Pokud transakce nebude odpovídat smluvnímu ujednání, může klient včas zabránit neoprávněnému vyplacení peněz.
Od 1. ledna 2026 má vzniknout garanční fond, ze kterého budou odškodňováni klienti poškození trestnou činností advokáta v souvislosti s úschovou peněz. V případě úschovy spojené s prodejem nemovitosti sloužící k bydlení by náhrada měla činit až 5 milionů korun.
V ARROWS advokátní kancelář, s.r.o. jsme měli ochranu klientských peněz jako prioritu již dávno předtím, než si to vyžádala novela. Proto jsme již dříve vyvinuli vlastní webovou aplikaci mojeuschova.cz, která umožňuje našim klientům v reálném čase sledovat pohyby na úschovním účtu jejich obchodního případu.
Veškeré transakce jsou viditelné ihned po připsání nebo odepsání peněz z účtu. Klienti tak mají prostředky pod stálou kontrolou – bez zbytečného čekání a nepříjemných překvapení.
S rostoucím využíváním online nástrojů pro uzavírání smluv se i realitní kanceláře stále častěji spoléhají na elektronické podepisování dokumentů. Co ale dělat v situaci, kdy klient po podpisu odmítne zaplatit provizi a tvrdí, že smlouvu platně neuzavřel? Právě takový případ řešil Městský soud v Praze.
Klient uzavřel s realitní kanceláří smlouvu o realitním zprostředkování. Smlouva byla podepsána elektronicky prostřednictvím služby DocuSign – klient obdržel dokument e-mailem, otevřel jej přes unikátní odkaz a potvrdil svou vůli zadáním kódu zaslaného na mobilní telefon.
Makléř následně obstaral klientovi zájemce, který byl ochoten nemovitost koupit. Přestože makléři vzniklo právo na provizi, klient ji odmítl uhradit. Mimo jiné tvrdil, že smlouva není platná, protože nebyla podepsána tzv. zaručeným elektronickým podpisem.
Soud se s tímto názorem neztotožnil. Potvrdil, že i tzv. prostý elektronický podpis – tedy potvrzení dokumentu přes e-mail a ověřovací SMS – je podle české i evropské legislativy dostatečný pro platné uzavření smlouvy. Rozhodující je, že tímto způsobem lze prokázat totožnost podepisující osoby i její vůli dokument uzavřít.
Toto rozhodnutí je důležité pro každého, kdo pracuje s elektronickými podpisy. Potvrzuje, že i elektronická forma smlouvy je plnohodnotným právním jednáním, které může založit povinnost k úhradě provize – stejně jako podpis na papíře.
Zajímá vás, jak pomáháme našim klientům? Prohlédněte si naše reference a zjistěte, jak můžeme pomoci i vám! Podívejte se ZDE.