Často se setkáváme s tím, že zaměstnanci nechtějí nosit pracovní oděv. Je to povinnost, nebo ne?
Tento článek byl napsán v roce 2017. Pokud hledáte aktuální informace k tomuto tématu, neváhejte nás kontaktovat na office@arws.cz nebo telefonicky na +420 245 007 740. Rádi vám poradíme.
Na konci článku najdete naši aktuální publikaci ke stažení a můžete se podívat na nejnovější webinář.
V zákoníku práce povinnost nosit firemní oblečení nenajdeme. To ovšem neznamená, že zaměstnavatel není oprávněn tuto povinnost zaměstnancům stanovit ve svých vnitřních předpisech. Jestliže se zaměstnavatel rozhodne požadovat po svých zaměstnancích dodržování tzv. firemního dress code, musí tuto povinnost upravit ve svých vnitřních předpisech (příp. kolektivní smlouvě) a poté s touto povinností zaměstnance seznámit. Samotné stanovení povinnosti nosit pracovní oděv ve vnitřním předpise může být učiněno různě.
Povinnost dodržovat firemní dress code se může týkat všech zaměstnanců, nebo třeba jen části. Př. Stavební firma s administrativními pracovníky a stavebními dělníky. Mezitím, co administrativní pracovníci mohou do kanceláře chodit libovolně oblečeni, můžou mít dělníci povinnost nosit pracovní oděv, např. pracovní montérky provedené ve firemních barvách a s logem firmy na zádech. Důvodem může být například fakt, že dělníci jsou na lešení dobře vidět a tím dělají svému zaměstnavateli reklamu, zatímco pracovníky v kancelářích vidí pouze lidé, kteří do ní přijdou.
Stejně jako může být vymezený okruh zaměstnanců, lze vymezit i dobu, ve které mají zaměstnanci povinnost nosit pracovní oděv. Lze stanovit, že firemní oděv je vyžadován pouze po dobu pracovní doby, či např. pouze při výkonu určitých činností. Pokud zaměstnavatel poskytuje pracovní oblečení (stejnokroj), povinnost zaměstnanců nosit pracovní oděv je stanovena vnitřním předpisem, a to pouze při výkonu zaměstnání a jsou přesně vymezeny všechny součásti stejnokroje, není pracovní oblečení zaměstnancovým zdanitelným příjmem. Zaměstnavatel také může na pořízení pracovního oblečení pouze přispívat, sám nákup, pak provádí zaměstnanec.
V tomto případě je takový příspěvek zdanitelným příjmem zaměstnance. Fakt, že zaměstnavatel na pracovní oblečení nepřispívá, nezprošťuje zaměstnance povinnosti být řádně ustrojen. Zákoník práce pamatuje i na situace, kdy je zaměstnavatel povinen pracovní oděv zaměstnanci poskytnout, např. při práci, kde hrozí mimořádné opotřebení oděvu aj.
Zajímají vás novinky v pracovním právu v roce 2025? JUDr. Kořenářová pro vás připravila webinář.
Proč si vybrat právě nás?
Naše služby využívají firmy všech velikostí, protože vědí, že jim poskytujeme komplexní řešení v oblasti pracovního práva. Například:
Víme, že rozhodnout se pro právní služby není vždy jednoduché. Proto vám chceme představit, jak pracujeme.
Chcete si nejdřív ověřit, že naše práce je přesně to, co potřebujete? Připravili jsme pro vás zdarma e-book, který demonstruje, jak precizně a efektivně řešíme pracovní záležitosti. V e-booku najdete:
✅ Praktické rady, které můžete ihned využít při správě pracovněprávních vztahů.
✅ 20 konkrétních tipů, jak předejít sporům a problémům na pracovišti.
✅Ukázku našeho přístupu: jak srozumitelně a jednoduše předáváme odborné znalosti v oblasti pracovního práva.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.