Zjednodušené podlimitní řízení: Jak efektivně zadávat veřejné zakázky

28.3.2025

Veřejné zakázky mohou být složité a administrativně náročné, ale existují způsoby, jak celý proces zjednodušit. Jedním z nejpoužívanějších druhů zadávacích řízení je zjednodušené podlimitní řízení, které umožňuje rychlejší a efektivnější zadání zakázky, aniž by byla ohrožena transparentnost nebo férová soutěž. Jaké výhody přináší a kdy ho lze využít? To se dozvíte v našem článku.

Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Alexandra Johnová, office@arws.cz, +420 245 007 740)

 

Zjednodušené podlimitní řízení je vymezeno v § 53 a § 54 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) a je určeno pro zadávání podlimitních veřejných zakázek na dodávky, služby i stavební práce, přičemž se zajisté jedná o jeden z nejpoužívanějších druhů zadávacích řízení vůbec, a je pro zadavatele nezbytné znát podmínky jeho využití. Zjednodušené podlimitní řízení přináší oproti běžným postupům určité úlevy, zejména pokud jde o administrativní kroky a povinnost zveřejnění. Na druhou stranu i zde platí jasná pravidla, jejichž nedodržení může vést k neplatnosti celého řízení nebo k možným sankcím ze strany dozorových orgánů.

Kdy lze zjednodušené podlimitní řízení využít?

Zjednodušené podlimitní řízení může zadavatel uplatnit u všech podlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby s a u zakázek na stavební práce, pokud jejich předpokládaná hodnota nepřesahuje 50 milionů korun bez DPH. Tento způsob zadávání umožňuje zadavateli, aby výběrové řízení proběhlo pružněji a s menší administrativní zátěží.

Významným rozdílem oproti nadlimitním zakázkám je skutečnost, že zadavatel není povinen zveřejnit výzvu k podání nabídek ve Věstníku veřejných zakázek ani v Úředním věstníku Evropské unie (TED). Stačí, pokud výzvu k podání nabídek zveřejní na svém profilu zadavatele. Tím se značně zjednodušuje celý proces, aniž by byla ohrožena transparentnost či možnost přihlásit se do soutěže.

Další vlastností tohoto typu řízení je jeho otevřenost všem potenciálním dodavatelům. I když může zadavatel dle § 53 odst. 1 ZZVZ oslovit konkrétní dodavatele (alespoň 5), musí zároveň umožnit podání nabídek neomezenému počtu dodavatelů, což zaručuje férovou hospodářskou soutěž.

Jak probíhá zadávací řízení krok za krokem

Zahájení řízení a uveřejnění výzvy

Zadavatel zahajuje zjednodušené podlimitní řízení uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu zadavatele. Výzva musí splňovat náležitosti stanovené zákonem, zejména obsahovat údaje o přístupu k zadávací dokumentaci, lhůtu pro podání nabídek, způsob jejich podání, pravidla jejich hodnocení a požadavky na kvalifikaci dodavatelů, tak jak je uvedeno v příloze č. 6 ZZVZ pod písm. A). Pokud se zadavatel rozhodne oslovit konkrétní dodavatele, musí jich být alespoň pět.

Po celou dobu lhůty pro podání nabídek musí být zadávací dokumentace dostupná na profilu zadavatele. Tento požadavek tak zajišťuje rovné podmínky pro všechny účastníky výběrového řízení.

Podání nabídek a zákaz jednání s účastníky o podaných nabídkách

Minimální lhůta pro podání nabídek činí 11 pracovních dnů. Tato lhůta se počítá ode dne uveřejnění výzvy, což zajišťuje dostatek času pro přípravu nabídek. Stále však musí zadavatel myslet na to, aby lhůta byla přiměřená povaze předmětu veřejné zakázky. Zadavatel však musí dodržet dle § 53 odst. 2 ZZVZ zákonný zákaz jednání s účastníky o podaných nabídkách, což znamená, že nabídky lze pouze vyhodnotit podle předem stanovených kritérií, nikoliv o nich s dodavateli vyjednávat.

Zákon umožňuje zadavateli, aby kromě ceny hodnotil i další kritéria kvality, například zkušenosti dodavatele, technické parametry nabídky nebo ekologická hlediska. Tím se zajišťuje, že vítězná nabídka není pouze nejlevnější, ale také nejvýhodnější z hlediska celkového plnění zakázky.

Hodnocení nabídek a výběr dodavatele

Po uplynutí lhůty zadavatel vyhodnotí nabídky a vybere dodavatele podle předem stanovených kritérií. Výběrové řízení musí být vedeno transparentně a zadavatel je povinen uchovat písemnou zprávu o hodnocení nabídek, do které mohou účastníci řízení na požádání nahlédnout. Zároveň musí zadavatel dle § 126 ZZVZ odeslat do Věstníku veřejných zakázek oznámení o výsledku zadávacího řízení.

Pokud zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil, že oznámení o výběru dodavatele či o vyloučení účastníka zadávacího řízení bude uveřejněno na profilu zadavatele, pak se toto oznámení považuje za doručené okamžikem zveřejnění. Tento krok eliminuje nutnost zasílání oznámení jednotlivým dodavatelům a zefektivňuje celý proces.

Případné zrušení zadávacího řízení

Zadavatel má možnost zadávací řízení zrušit, pokud k tomu má zákonné důvody. V takovém případě je dle § 53 odst. 8 ZZVZ povinen uveřejnit oznámení o zrušení na profilu zadavatele, a to do pěti pracovních dnů od rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení.

Výhody a rizika zjednodušeného podlimitního řízení

Tento typ řízení přináší zadavatelům řadu výhod, zejména rychlejší proces a nižší administrativní náročnost. Možnost oslovit konkrétní dodavatele navíc zajišťuje, že se výběrového řízení účastní relevantní subjekty, které jsou schopny zakázku realizovat.

Na druhé straně je nutné dodržovat minimální lhůty a zákonné povinnosti, které se i k tomuto druhu řízení vážou. Například nedodržení minimální lhůty pro podání nabídek či chybné nastavení kvalifikačních požadavků může vést ke zrušení zadávacího řízení, k sankcím od ÚOHS či ke krácení dotace.

Zadavatelé by také měli mít na paměti, že i když se jedná o „zjednodušené“ řízení, stále platí povinnost postupovat transparentně a nediskriminačně. Jakékoliv nestandardní podmínky v zadávací dokumentaci mohou být napadeny ze strany dodavatelů či Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Závěr

Zjednodušené podlimitní řízení je efektivním nástrojem pro zadávání veřejných zakázek v podlimitním režimu. Správným nastavením podmínek lze dosáhnout transparentního a rychlého výběru dodavatele bez zbytečné byrokracie. Přesto je nutné dbát na pečlivé dodržování zákonných pravidel, aby zadávací řízení proběhlo v souladu s právní úpravou.

Pokud si nejste jistí, zda máte vše správně nastavené, nechte to na nás. Připravíme za vás kompletní zadávací dokumentaci a zajistíme všechny související úkony spojené s administrací veřejných zakázek. Díky našim zkušenostem minimalizujete rizika, ušetříte čas a získáte jistotu, že vaše zakázka proběhne rychle, efektivně a v souladu se zákonem.

Kontaktujte nás a svěřte veřejnou zakázku do rukou odborníků!

Zajímají vás změny závazků ve veřejných zakázkách? Připravili jsme si pro vás webinář.

Proč si vybrat právě nás?

Naše služby využívají veřejní zadavatelé i dodavatelé, protože jim poskytujeme komplexní právní podporu v oblasti veřejných zakázek. Například:

  • Precizní příprava zadávací dokumentace: Pomůžeme vám s nastavením zadávacích podmínek tak, aby odpovídaly zákonu i vašim potřebám.
  • Ochrana před riziky a námitkami: Pomáháme minimalizovat právní rizika, správně nastavit hodnoticí kritéria a efektivně řešit námitková řízení.
  • Jasná a srozumitelná komunikace: Vysvětlíme vám vše jednoduše a přehledně, bez zbytečné právnické terminologie.

Víme, že orientace ve veřejných zakázkách může být složitá. Proto vám chceme ukázat, jak vám můžeme pomoci.

Chcete si nejdřív ověřit, že naše služby odpovídají vašim potřebám? Připravili jsme pro vás zdarma e-book, který demonstruje, jak precizně a efektivně řešíme problematiku veřejných zakázek. V e-booku najdete:

✅ Praktické rady, které můžete ihned využít při zadávání nebo účasti ve veřejných zakázkách.
✅ Konkrétní tipy, jak předejít nejčastějším chybám a právním problémům.
Ukázku našeho přístupu: jak srozumitelně a efektivně předáváme odborné znalosti v oblasti veřejných zakázek.

Rádi vám pomůžeme s jakýmkoli aspektem veřejných zakázek – od přípravy po realizaci.

Napište si o e-book Jak na zakázky? ZDE

Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.