Instalace malé fotovoltaické elektrárny pro podnikatele:

Právní a regulační rámec v ČR

24.6.2025

Investice do fotovoltaické elektrárny (FVE) představuje pro společnosti v České republice stále atraktivnější strategické rozhodnutí. Firmy hledají cesty k posílení své energetické nezávislosti, výraznému snížení provozních nákladů a minimalizaci ekologického dopadu své činnosti. FVE s výkonem do 50 kWp se v tomto kontextu jeví jako ideální řešení pro většinu menších a středních podniků, neboť dokáže pokrýt značnou část jejich vlastní spotřeby a zároveň umožňuje efektivní prodej případných přebytků do sítě.

Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Daniela Sobotková, office@arws.cz, +420 245 007 740)

Přestože legislativa v oblasti menších FVE prošla v posledních letech významným zjednodušením, právní a regulační rámec zůstává komplexní a podléhá dynamickým změnám. Na první pohled se může zdát, že absence požadavku na licenci či stavební povolení (za určitých podmínek) znamená bezproblémovou cestu. Ve skutečnosti však toto zjednodušení může být iluzorní, pokud chybí hluboké porozumění nuancím. Zatímco počáteční proces povolování byl pro FVE do 50 kWp pro vlastní spotřebu skutečně zefektivněn, základní právní a technické požadavky, jemné rozlišení mezi „vlastní spotřebou“ a „podnikáním“, nové povinnosti a rizika spojená s kvalitou instalace či provozními modely, jako jsou virtuální baterie, vytvářejí novou vrstvu komplexnosti. Společnosti se mohou snadno dostat do potíží, pokud předpokládají, že žádná licence, žádné povolení znamená žádné právní problémy. To často vede k posunu složitosti do jiných, méně zřejmých, ale stejně kritických oblastí dodržování předpisů.

V tomto dynamickém prostředí jsou právníci ARROWS vaším spolehlivým partnerem. Poskytují komplexní právní poradenství, které je nezbytné pro úspěšnou realizaci a bezproblémový provoz vaší firemní fotovoltaiky, minimalizují rizika a zajišťují právní jistotu na cestě k energetické nezávislosti.

Legislativní základy: Co musíte vědět o FVE do 50 kWp

Licence energetického regulačního úřadu (ERÚ): Klíč k pochopení vaší povinnosti

Zásadní změnou v české energetické legislativě byla novela energetického zákona z roku 2023, která navýšila limit pro provoz fotovoltaických elektráren bez potřeby licence Energetického regulačního úřadu (ERÚ) z původních 10 kWp na současných 50 kWp. Tato změna významně rozšířila možnosti pro menší a střední podnikatele.

Provoz FVE bez licence je možný za splnění konkrétních podmínek: (i) instalovaný výkon elektrárny nesmí přesáhnout 50 kWp a (ii) její provoz musí primárně sloužit k vlastní spotřebě elektřiny nebo k jejímu sdílení, nikoliv k účelu zisku. To znamená, že elektřina vyrobená na střeše nebo pozemku například s.r.o. by měla být přednostně využita v jejích firemních prostorách či výrobních halách.

Nicméně, i pro elektrárny do 50 kWp existují situace, kdy je licence od ERÚ nezbytná. Především se jedná o případy, kdy je provoz FVE považován za podnikání. Podle právních předpisů je podnikáním činnost vykonávaná samostatně, na vlastní účet a odpovědnost, s účelem zisku. Pokud tedy společnost pravidelně prodává elektřinu za účelem zisku, bude potřebovat licenci i pro elektrárnu s výkonem nepřesahujícím 50 kWp. Dále, pokud společnost již provozuje jinou licencovanou FVE na stejném odběrném místě, musí novou elektrárnu zahrnout do své stávající licence.

Rozdíl mezi vlastní spotřebou a podnikáním představuje tenkou hranici s velkými důsledky. Definice „vlastní spotřeby“ se neopírá pouze o záměr společnosti (například snížit provozní náklady), ale o skutečný způsob provozu. Pokud společnost generuje jakékoli pravidelné, byť malé, přebytky, které jsou dodávány do sítě, hranice mezi vlastní spotřebou a podnikáním se stírá. To platí zejména s ohledem na nové požadavky týkající se výrobního EAN a odpovědnosti za odchylku, které vstoupí v platnost. Společnost, která se domnívá, že provozuje FVE pro vlastní spotřebu bez licence, může neúmyslně překročit tuto hranici a dostat se do režimu podnikání nebo neoprávněné dodávky, což by vedlo k povinnosti získat licenci, daňovým dopadům a potenciálně závažným pokutám.

Pro FVE s instalovaným výkonem nad 50 kWp je licence od ERÚ povinná vždy, bez ohledu na účel využití vyrobené elektřiny, pokud je elektrárna připojena k distribuční nebo přenosové soustavě. Proces získání licence, pokud je potřeba, zahrnuje pečlivý výběr správných dokumentů, vyplnění příslušných formulářů a následnou registraci u Operátora trhu (OTE) po udělení licence. Pro právnické osoby je navíc nutné ustanovit odpovědného zástupce. Právníci ARROWS dokáží přesně posoudit, zda se vaše plánovaná nebo stávající FVE pohybuje v bezpečné zóně vlastní spotřeby, nebo zda již spadá pod definici podnikání s nutností licence a dalších povinností.

Stavební povolení a Nový stavební zákon: Zjednodušení s podmínkami

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.), který nabyl plné účinnosti od 1. 7. 2024, přináší významné zjednodušení pro instalace FVE do 50 kWp. Tyto elektrárny jsou často kategorizovány jako tzv. drobné stavby.

Pro drobné stavby FVE s výkonem do 50 kWp není vyžadováno stavební povolení ani kolaudace, avšak pouze za předpokladu splnění specifických podmínek. Mezi klíčové podmínky patří, že instalace nesmí zasahovat do nosných konstrukcí stavby, nesmí měnit způsob užívání stavby, nevyžaduje posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a musí splňovat veškeré podmínky požární bezpečnosti. Dále se tato výjimka nevztahuje na kulturní památky nebo stavby v chráněných územích. Je důležité poznamenat, že i pro tyto drobné stavby je vyžadován stavební dozor.

I když není vždy vyžadováno stavební povolení, odborná projektová příprava je naprosto klíčová pro správnou a bezpečnou instalaci a může společnosti ušetřit značné finanční prostředky. Absence formálního stavebního povolení pro menší FVE přesouvá odpovědnost za dodržování předpisů přímo na investora a instalační firmu. Nejedná se o volnou ruku, ale o zvýšený důraz na dodržování technických norem, zejména požární bezpečnosti (Vyhláška č. 114/2023 Sb.), správný návrh projektu, statickou integritu (nosnost střechy) a profesionální dohled. Nedodržení těchto podmínek může vést nejen k pokutám, ale také k vážným bezpečnostním rizikům a potenciálnímu zneplatnění pojistného plnění. 

Požární bezpečnost: Vyhláška č. 114/2023 Sb.

Vyhláška č. 114/2023 Sb. hraje klíčovou roli v oblasti požární bezpečnosti fotovoltaických instalací. Tato vyhláška stanovuje konkrétní požadavky na bezpečnou instalaci výroben elektřiny využívajících obnovitelné zdroje energie s instalovaným výkonem do 50 kW. Její dodržení je nezbytné pro splnění podmínek pro bezlicenční provoz a pro osvobození od stavebního povolení.

Požární bezpečnost není pouhou formalitou, ale kritickým bodem pro provoz FVE, který přímo ovlivňuje jak soulad s legislativou, tak i pojistné plnění. Statistiky ukazují, že hlavní příčiny požárů FVE jsou chybná instalace, výrobní vady komponentů a chyby v projektu. To podtrhuje, že dodržování vyhlášky a souvisejících norem je zásadní pro minimalizaci rizika. I když české normy jsou často pouze doporučením, jejich dodržování je nezbytně nutné pro pojistné plnění v případě mimořádné události, jako je požár.

Nedodržení požárních předpisů, ať už v důsledku špatné instalace nebo návrhu, přímo zvyšuje riziko požáru. V případě, že k požáru dojde a instalace neodpovídala těmto (byť doporučeným) normám, pojišťovny mohou odmítnout vyplatit pojistné plnění, což by pro společnost znamenalo obrovské finanční ztráty. To povyšuje požární bezpečnost z pouhého technického detailu na kritickou právní a finanční zranitelnost. 

Praktické kroky k realizaci: Od žádosti po spuštění

Připojení k distribuční soustavě: Nezbytný most k energetické nezávislosti

Prvním a nezbytným krokem k zahájení provozu FVE je podání žádosti o připojení k distribuční soustavě u příslušného provozovatele distribuční soustavy (PDS). Žádost o připojení vyžaduje detailní firemní údaje, jako je název společnosti, IČO, sídlo apod. Dále je nutné uvést technické parametry plánované FVE, včetně požadovaného instalovaného a rezervovaného výkonu, typu generátoru, kapacity baterie (pokud je součástí systému) a způsobu připojení (jednofázové/třífázové). Často je také vyžadováno jednopólové schéma zapojení a písemný souhlas vlastníka nemovitosti.

Po podání žádosti provede PDS technické posouzení možnosti připojení. V případě kladného posouzení obdrží žadatel návrh smlouvy o připojení. Po dokončení instalace je nutné projít procesem umožnění trvalého provozu (UTP), na jehož základě je vydáno konečné provozní oznámení a následně vyměněn elektroměr.

Kapacita sítě a technické detaily představují nové úzké hrdlo v procesu připojení. I když právní požadavky na licenci byly zmírněny, technické požadavky a omezení kapacity sítě se staly významnými praktickými překážkami. Není neobvyklé, že žádosti o připojení jsou zamítnuty, nebo je elektrárna dočasně připojena ve zjednodušeném režimu, dokud se kapacita distribuční sítě v dané oblasti nezvýší. Složitost technických požadavků specifických pro každého distributora znamená, že zdánlivě jednoduchá instalace může být zpožděna nebo zamítnuta, pokud není pečlivě naplánována a realizována s ohledem na tyto detaily. To zdůrazňuje potřebu odborného technického a právního poradenství k zajištění hladkého a plně vyhovujícího připojení. Právníci ARROWS vám pomohou s posouzením smlouvy o připojení a technických podmínek, aby se předešlo zbytečným komplikacím a zajistilo se bezproblémové připojení vaší FVE.

Na koho se můžete obrátit?

Výrobní EAN a registrace u Operátora trhu (OTE): Nová administrativní realita

Výrobní EAN je specifický kód, který provozovatelům FVE umožňuje uzavřít samostatnou smlouvu o dodávce elektřiny a samostatnou smlouvu o odprodeji přebytků. Od 1. 1. 2023 mají všichni provozovatelé FVE právo na přidělení výrobního EAN. 

Důvodem pro zavedení výrobního EAN je naplnění legislativních požadavků, konkrétně Vyhlášky č. 408/2015 Sb., o pravidlech trhu s elektřinou, která stanovuje povinnost evidovat výrobní zdroje se dvěma EAN kódy: jedním pro spotřebu a druhým pro výrobu. Po udělení licence (pokud je pro danou FVE potřeba) je výrobce povinen se registrovat u Operátora trhu (OTE), čímž se stává registrovaným účastníkem trhu.

Klíčovou novou povinností, která vstoupí v platnost od 1. 7. 2025, je nutnost sjednat si obchodníka s elektřinou, který převezme odpovědnost za odchylku pro výrobní EAN. Tato povinnost se týká všech výrobních zdrojů, včetně mikrozdrojů, a to i těch, které byly uvedeny do provozu před 1. 1. 2025.

Zdánlivá „svoboda“ prodeje přebytků přináší novou, kritickou administrativní zátěž a rizika. Pokud společnost nezajistí obchodníka s elektřinou pro převzetí odpovědnosti za odchylku svého výrobního EAN kódu, ocitá se v režimu neoprávněné dodávky elektřiny do distribuční soustavy. Tento stav je energetickým zákonem zakázán a distributor má právo za něj účtovat značné sankce. Konkrétní výše pokuty se liší v závislosti na napěťové hladině a maximálním naměřeném výkonu dodaném do sítě bez zajištěné odpovědnosti za odchylku. Kromě finančních sankcí hrozí také riziko odpojení zdroje od sítě, což by znemožnilo jeho provoz a výrobu elektřiny.

Dále je důležité zmínit úskalí služby „virtuální baterie“, která je často nabízena pro využití přebytků. Tato služba není zdarma a je zpoplatněna paušální platbou nebo platbou za využitou kapacitu. Navíc, cena elektřiny dodávané do sítě v létě může být nízká, zatímco cena za odběr v zimě výrazně vyšší, přičemž dodavatel tento cenový rozdíl účtuje zákazníkovi. Virtuální baterie šetří pouze na ceně silové elektřiny, nikoliv na distribučních poplatcích, DPH a dalších daních, a nevyužitá kapacita může u některých dodavatelů propadnout. Využívání virtuální baterie může paradoxně zvýšit závislost společnosti na dodavateli energie, což je v rozporu s hlavním cílem investice do FVE – energetickou nezávislostí. Někteří dodavatelé navíc odmítají produkt virtuální baterie, pokud má společnost samostatný výrobní EAN.

Zavedení výrobního EAN a možnost prodeje přebytků, ačkoliv se jeví jako výhodné, zavádí novou, právně závaznou administrativní vrstvu, která je snadno přehlédnutelná. Povinnost zajistit si partnera pro odpovědnost za odchylku (obchodníka s elektřinou) je kritickým, nepominutelným krokem. Bez něj se společnost dopouští nezákonné činnosti s vážnými finančními a provozními důsledky, i když primárním záměrem je vlastní spotřeba. To transformuje zdánlivě jednoduchý akt prodeje malých přebytků v komplexní regulační výzvu, která vyžaduje pečlivé řízení. Právníci ARROWS vám pomohou s registrací u OTE, získáním výrobního EAN a sjednáním smlouvy s obchodníkem s elektřinou, aby se vaše přebytky nestaly zdrojem pokut.

Smlouva o dílo s dodavatelem FVE: Zabezpečte svou investici

Smlouva o dílo na instalaci FVE je klíčovým dokumentem, který by měl chránit investici společnosti a minimalizovat budoucí rizika. Není to pouhá formalita, ale první linie obrany proti finančním a provozním problémům.

Při uzavírání smlouvy je nezbytné věnovat pozornost několika klíčovým klauzulím. Smlouva by měla obsahovat detailní a transparentní informace o cenách a platbách, jasně specifikující cenu za projektovou dokumentaci, instalaci, dodávku materiálu a veškerou související administrativu. Varovným signálem by měly být nesmyslně vysoké zálohy (např. 80-100 % předem) nebo formulace o uskladnění materiálu u klienta.

Dále je zásadní, aby smlouva obsahovala jasný harmonogram s přesně stanovenými termíny instalace a zahájení provozu FVE. Smluvní ujednání by měla explicitně definovat právo společnosti na odstoupení od smlouvy v případě, že dodavatel nedodrží sjednané termíny. Neméně důležité jsou podmínky záruky na komponenty i provedenou práci, stejně jako mechanismus pro řešení případných vad a reklamací.

Smlouva by měla rovněž vyžadovat pojištění instalační firmy, které pokryje případné škody způsobené během instalace. Dodavatel by měl prokázat svá oprávnění k instalaci a závazek dodržovat veškeré platné normy a vyhlášky, včetně Vyhlášky č. 114/2023 Sb., o požární bezpečnosti. Důležitým bodem je také smluvní ošetření odpovědnosti za posouzení a případné úpravy statické nosnosti střechy, na kterou bude FVE instalována.

Vzhledem k administrativní náročnosti celého procesu je vhodné, aby smlouva zahrnovala i závazek dodavatele k zajištění veškeré administrativní podpory, jako jsou žádosti o dotace, komunikace s distributorem a vyhotovení revizních zpráv. Poskytnutí přístupu ke vzdálenému monitoringu výkonu FVE a souvisejícím statistikám je dalším prvkem, který zvyšuje transparentnost a kontrolu nad provozem.

Nízká cena instalace může vést k vysokým provozním nákladům a ztrátě investice. Technické a provozní nedostatky, často pramenící z nekvalitní instalace nebo špatného návrhu, mohou vést k významným skrytým nákladům po celou dobu životnosti FVE. Tyto náklady zahrnují sníženou výrobu energie, předčasné selhání zařízení a potenciálně zneplatněné pojistné krytí. Spoléhání se pouze na nejnižší nabídku bez důkladné technické a smluvní kontroly je falešná úspora, která může podkopat ziskovost celé investice, a dokonce vést k bezpečnostním rizikům. 

Finanční aspekty a daně: Maximalizujte výhody vaší Investice

Dotační programy pro firmy: Klíč k rychlé návratnosti

Pro společnosti plánující instalaci fotovoltaické elektrárny existuje řada dotačních programů, které mohou výrazně urychlit návratnost investice. Klíčové je orientovat se v aktuálních možnostech a strategicky načasovat podání žádostí.

Stěžejním programem z fondů EU pro české podnikatele v období 2021–2027 je Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Tento program je primárně zaměřen na podporu malých a středních podniků, ale v některých případech podporuje i velké podniky, např. v oblasti úspor energií. V rámci OP TAK je k dispozici např. program "Úspory energie", který nabízí dotace na úsporná opatření, včetně instalace obnovitelných zdrojů energie, nebo program "Obnovitelné zdroje energie", který je určen na výrobu a distribuci energie z OZE. 

Dotační krajina je dynamická a vyžaduje strategické načasování. Alokované prostředky jsou omezené, a platí pravidlo „kdo dřív přijde, ten má větší jistotu, že dotaci dostane“, neboť každá výzva má omezené množství peněz, které se může vyčerpat. Je také důležité upozornit na potenciální riziko tzv. Stanjurovy pasti, kdy by provozovatelé FVE mohli být nuceni vrátit část státní podpory, pokud jejich vnitřní míra návratnosti (IRR) přesáhne 8,4 % za rok 2025. Neúmyslné chyby při vyplňování formulářů mohou vést k pokutám až 50 milionů korun od Státní energetické inspekce. Programy jako Nová zelená úsporám jsou určeny primárně pro domácnosti. 

Dotační programy nabízejí významnou finanční páku, avšak nejsou automatickou zárukou. Společnosti se musí potýkat s omezenými alokacemi, přísnými termíny (které mohou vyžadovat urychlení dalších fází projektu, jako je projektování a povolování) a potenciálně složitými požadavky na dodržování předpisů, které by mohly vést k vrácení dotací nebo masivním pokutám, pokud nebudou řízeny dokonale. To činí strategické načasování, pečlivou přípravu žádostí a průběžné monitorování souladu klíčovými pro maximalizaci přínosů a vyhnutí se závažným finančním dopadům. Právníci ARROWS vám pomohou s navigací v dotačních programech, přípravou žádostí a zajištěním souladu s podmínkami, aby vaše firma získala maximální podporu bez rizika sankcí.

Daň z přidané hodnoty (DPH): Důsledky pro vaši investici

Je klíčové porozumět, jak se DPH uplatňuje na pořízení a provoz FVE, zejména v kontextu vlastní spotřeby a prodeje přebytků. Základní sazba DPH ve výši 21 % se uplatní na materiál (fotovoltaické panely, měniče a baterie) a na instalaci FVE na komerčních budovách. Pokud je plnění (instalace a montáž FVE) poskytnuto mezi dvěma plátci DPH, obvykle podléhá režimu přenesené daňové povinnosti. Je však nezbytné posoudit každou transakci individuálně, zda jsou splněny všechny zákonné podmínky pro použití tohoto režimu.

Plátci DPH mají nárok na odpočet DPH na vstupu, pokud systém FVE využívají pro ekonomickou činnost. Pokud společnost prodává vyrobenou elektřinu, je povinna odvádět DPH z příjmů z tohoto prodeje, a to v základní sazbě 21 %.

DPH je složitá oblast, kde kombinace vlastní spotřeby a prodeje přebytků vytváří daňové pasti. Pokud společnost uplatňuje plný odpočet DPH na vstupu s odůvodněním, že FVE slouží k ekonomické činnosti (prodej přebytků), ale významná část vyrobené elektřiny je následně spotřebována pro vlastní potřebu, může být vyžadována úprava původního odpočtu daně z pořízení FVE. To by mohlo vést k neočekávaným daňovým závazkům. Vlastní spotřeba elektřiny, tedy elektřina vyrobená a spotřebovaná pro vlastní potřebu společnosti, není zdanitelným příjmem a nepodléhá DPH.

Daň z příjmů právnických osob a odpisy: Dlouhodobá optimalizace

FVE se pro společnost zpravidla zařazuje do obchodního majetku jako dlouhodobý hmotný majetek. Způsob odpisování FVE má významný vliv na daň z příjmů právnických osob a celkovou ekonomiku projektu.

V současné době se technologická část fotovoltaických elektráren odpisuje rovnoměrně po dobu 240 měsíců (20 let) bez možnosti zrychleného odpisování a bez přerušení. Stavební úpravy střechy, nosná konstrukce fotovoltaických panelů a kabeláž se obvykle zařazují jako technické zhodnocení budovy, což představuje zhruba 5-10 % celkové investice.

Očekává se však významná změna v odpisování, která by měla nabýt účinnosti v druhé polovině roku 2025. Nově zařazené technologické části FVE budou odepisovány dle charakteristiky jednotlivých technologických částí majetku v klasických odpisových skupinách (druhá, třetí nebo čtvrtá odpisová skupina). Tato změna umožní flexibilnější a potenciálně rychlejší odpisy. Pro majetek, u kterého bylo odpisování zahájeno před nabytím účinnosti novely zákona, se použije stávající zákon ve znění před novelou.

Příjmy z prodeje elektřiny z FVE se zdaňují podle § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP) jako příjmy ze samostatné činnosti. Náklady na provoz FVE a odpisy jsou daňově uznatelné. Naopak, elektřina vyrobená a spotřebovaná pro vlastní potřebu společnosti není zdanitelným příjmem a nepodléhá dani.

Změny v odpisování nabízejí nové možnosti pro daňovou optimalizaci, ale vyžadují aktivní správu. Nadcházející změny v pravidlech odpisování představují cennou příležitost pro společnosti k optimalizaci jejich daňového zatížení a zvýšení finanční atraktivity investic do FVE. Nicméně, orientace v těchto změnách, pochopení, která pravidla se uplatňují a správná klasifikace komponent FVE (technologická část vs. technické zhodnocení budovy) vyžadují specializované daňové a účetní znalosti. Proaktivní plánování a konzultace jsou nezbytné k efektivnímu využití těchto změn. Právníci ARROWS ve spolupráci s daňovými odborníky vám pomohou s nastavením optimální odpisové strategie a zajistí soulad s aktuálními i budoucími daňovými předpisy.

Na koho se můžete obrátit?

Proč je spolupráce s právníky ARROWS klíčová pro váš FVE projekt?

Instalace fotovoltaické elektrárny pro vlastní spotřebu společnosti v České republice je investicí s obrovským potenciálem pro úspory a energetickou nezávislost. Jak však bylo detailně popsáno, tento proces je protkán komplexními právními a regulačními aspekty, které se neustále vyvíjejí. Zdánlivé zjednodušení legislativy pro menší FVE může vést k přehlédnutí skrytých povinností a rizik, které mohou mít závažné finanční a provozní dopady.

Právníci ARROWS nabízejí komplexní právní podporu pro váš FVE projekt od A do Z. Jejich odbornost je nezbytná pro:

  • Úvodní analýzu a plánování: Přesné posouzení, zda vaše FVE spadá pod bezlicenční režim, nebo vyžaduje licenci, a to s ohledem na nuance mezi vlastní spotřebou a podnikáním. Analýza majetkoprávních titulů k nemovitosti, na které bude FVE umístěna, a posouzení potřeby věcných břemen či souhlasů vlastníků.
  • Připojení k distribuční soustavě: Pomoc s podáním žádosti o připojení, revizí návrhu smlouvy o připojení a pochopením specifických technických požadavků jednotlivých distributorů, které jsou často novým úzkým hrdlem celého procesu.
  • Administrativa po spuštění: Zajištění správné registrace výrobního EAN u Operátora trhu (OTE) a sjednání smlouvy s obchodníkem s elektřinou pro převzetí odpovědnosti za odchylku, což je kritická povinnost od 1. 7. 2025, jejíž nedodržení vede k vysokým pokutám a riziku odpojení.
  • Smluvní zabezpečení investice: Důkladná revize a vyjednávání smlouvy o dílo s dodavatelem FVE. Zajištění klauzulí týkajících se cen, harmonogramu, záruk, pojištění, dodržování norem, statické nosnosti střechy a administrativní podpory. Tím se minimalizují rizika technických problémů, finančních ztrát a problémů se záručním servisem.
  • Finanční a daňová optimalizace: Poradenství v oblasti dotačních programů, pomoc s přípravou žádostí a zajištěním souladu s dotačními podmínkami, aby vaše firma získala maximální podporu bez rizika sankcí. Dále optimalizace daňových dopadů, zejména v oblasti DPH a odpisů, s ohledem na kombinaci vlastní spotřeby a prodeje přebytků a na nadcházející změny v odpisování.
  • Minimalizace rizik: Aktivní prevence sankcí za neoprávněnou dodávku elektřiny, pokut dle stavebního zákona a skrytých nákladů plynoucích z technických a provozních problémů nebo nevýhodných smluv na virtuální baterie.

Investice do fotovoltaiky je pro vaši společnost krokem vpřed k udržitelné budoucnosti. Aby se tato investice skutečně vyplatila a nepřinesla neočekávané komplikace, je nezbytné mít po boku silného právního partnera. Právníci ARROWS tuto problematiku běžně řeší a jsou připraveni vám poskytnout komplexní podporu, abyste se mohli soustředit na hlavní činnost vašeho podnikání s vědomím, že vaše energetická budoucnost je v bezpečných rukou.

Neváhejte nás kontaktovat a proberte s námi váš projekt FVE. Zajistíme, že vaše cesta k energetické nezávislosti bude hladká a bezstarostná.

Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.