Autor článku: Mgr. Filip Ondřej, ARROWS advokátní kancelář (office@arws.cz, +420 245 007 740)
Elektronické dražby se stávají stále častějším způsobem, jak získat nemovitosti či jiné cenné majetky. Pokud však za firmu dražíte, musíte dodržet přísná pravidla. Nejvyšší soud ČR (sp. zn. 20 Cdo 821/2024) nyní potvrdil, že osoba oprávněná k podávání příhozů musí být předem jasně určena a její oprávnění úředně ověřeno. Jaké chyby se v praxi objevují a jak jim předejít?
Občanský soudní řád (OSŘ) v ust. § 336h odst. 3 stanoví, že pokud se elektronické dražby účastní právnická osoba, podání (příhozy) může činit pouze oprávněná osoba.
Totožnost dražitele musí být předem ověřena. To lze podle vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 418/2001 Sb., o postupech při výkonu exekuční a další činnosti, provést několika způsoby:
V praxi to znamená, že pokud firma chce, aby za ni dražil např. člen statutárního orgánu nebo zaměstnanec k tomu statutárním orgánem pověřen, musí to být jasně uvedeno v přihlášce k dražbě a totožnost této osoby musí být ověřena jedním z výše uvedených způsobů. Tato osoba pak může za právnickou osobu činit příhozy.
V konkrétním případě Nejvyšší soud řešil situaci, kdy akciová společnost podala přihlášku do elektronické dražby. Za ni měl dražit člen představenstva, jehož oprávnění bylo řádně ověřeno. Ve skutečnosti však příhozy činil jiný člověk, jehož totožnost nebyla předem doložena.
Soudní exekutor následně odmítl uznat dražební příhozy jako platné, což vedlo ke sporu. Nejvyšší soud nakonec potvrdil, že dražbu může provádět jen osoba výslovně uvedená v přihlášce, jejíž oprávnění bylo ověřeno. Jakékoli pokusy obejít toto pravidlo – například tím, že příhozy činí jiný člen vedení firmy – nejsou přípustné.
Chcete mít jistotu, že vaše účast v elektronické dražbě proběhne bez problémů? Kontaktujte nás a zajistíme, aby vaše přihláška a oprávnění dražitele byly v naprostém pořádku. Nečekejte, až bude pozdě – chybné podání vás může připravit o výhodnou koupi.
Zajímají vás legislativní novinky v roce 2025? Podívejte se na náš webinář.
Proč si vybrat právě nás?
Naše služby využívají firmy všech velikostí, protože jim poskytujeme rychlá a efektivní řešení v oblasti smluvní dokumentace. Například:
Víme, že administrativní zátěž spojená se smlouvami může brzdit váš byznys. Proto jsme pro vás připravili e-book "Neztrácejte čas se smlouvami", který vám ukáže, jak mít smlouvy pod kontrolou bez zbytečných komplikací.
V e-booku najdete:
✅ Praktické rady, jak si efektivně nastavit smluvní procesy a ušetřit čas.
✅ Konkrétní tipy, jak se vyhnout nejčastějším chybám ve smlouvách.
✅Ukázku našeho přístupu: jak jednoduše a srozumitelně předáváme odborné znalosti v oblasti smluvní dokumentace.
Neztrácejte čas se smlouvami – my vám pomůžeme nastavit smluvní procesy tak, aby byly rychlé, efektivní a bezpečné.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.