Řešíte stejný problém?
Kontaktujte nás
Kontaktujte nás
Mgr. Karel Huneš
advokát
Ať už máte problém z jakékoli oblasti práva, neváhejte se na mě obrátit. Rád se o Vašem případu dozvím více.
V ARROWS advokátní kanceláři poskytujeme právní služby klientům z řad veřejných ale i soukromých škol a jejich zřizovatelů. Pro tuto klientelu řešíme různé úkoly, ať již se jedná o přípravy a revize zřizovacích listin, zadávání veřejných zakázek či řešení různých pracovněprávních záležitostí.
Pro zajištění existence každé školy (veřejné i soukromé) jsou zásadní finance. U soukromých škol může být otázka financování značně složitější a finanční prostředky na její provoz mohou pocházet hned z několika zdrojů např. z majetku zřizovatele, školného ale též z dotací poskytovaných těmto školám ze státního rozpočtu.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “školský zákon”) v § 142 uvádí, že “účinností zápisu školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení vzniká právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, nárok na přidělování finančních prostředků ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu územního samosprávného celku za podmínek stanovených tímto zákonem, a to v rozsahu tohoto zápisu.”
Výše uvedené představuje základní právní předpoklad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu školám jak veřejným, tak soukromým. U soukromých škol (škol zřizovaných právnickými osobami soukromého práva) jsou pravidla pro poskytování dotací upravena dále v zák. č. 306/1999 Sb.,o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o poskytování dotací”).
Školský zákon hovoří o poskytování vzdělávání jako o veřejné službě, tedy činnosti prováděné ve veřejném zájmu. Zákon přitom nerozlišuje mezi školami veřejnými a soukromými.
Jeden z našich klientů, který je soukromou školou se v důsledku změny zřizovatele dostal do tíživé finanční situace, kdy nedosáhl na dotace poskytované podle zákona o poskytování dotací, respektive nemohl splnit požadavky kladené zákonem o poskytování dotací pro podání žádosti o poskytnutí dotace v § 2, kdy žádost o poskytnutí dotace na příští školní rok předkládá právnická osoba krajskému úřadu
Vzhledem ke skutečnosti, že původním zřizovatelem klienta byla registrovaná církevní právnická osoba, byly klientovi poskytovány dotace ze státního rozpočtu v cyklu kalendářních let. U soukromých škol (dotací poskytovaných podle zákona o poskytování dotací) jak vyplývá z výše citovaného jsou dotace administrovány v cyklu školních roků.
Veřejná správa se se situací, kdy klient podal již jako škola soukromá žádost o poskytnutí dotace na aktuální školní rok (vzhledem k nutné přeměně zřizovatele ke konci kalendářního roku, vznikl klientovi status soukromé školy k 1.1.. tedy v polovině školního roku) neuměla vypořádat a pro nedostatek zákonné opory pro rozhodnutí o poskytnutí dotace žádost klienta zamítla pro její zjevnou právní nepřípustnost (zákon o poskytování dotací totiž vůbec situaci změny statutu školy v průběhu školního roku neřeší a stejně tak nezná řešení pro ty soukromé školy, které vzniknou v průběhu školního roku).
Klientovi po vyčerpání všech opravných prostředků v rámci veřejné správy nezbylo nic jiného, než se obrátit se svým nárokem na správní soud.
Pravomocným rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové č.j. 31 Af 32/2019-84 bylo předchozí rozhodnutí Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, kterým nebyla klientovi přiznána dotace, zrušeno a věc byla vrácena ministerstvu k dalšímu řízení. V odůvodnění rozsudku vyslovil soud právní názor, kterým jsou ministerstvo i další správní orgány vázáno.
Soud došel v pravomocném rozsudku k závěru že dotace by klientovi poskytnuta být měla, a to i přes to, že zákon o poskytování dotací s nastalou situací nepočítá.
Soud se ve svých úvahách opíral především o smysl a účel zákona poskytování dotací, tedy že předmětem příspěvku (dotace) není škola jako taková, ale její žák, který má mít stejný přístup a podmínky ke vzdělání bez ohledu na právní formu školy.
Krajský soud konstatoval, že “dotace poskytované školám (a to i školám soukromým) jsou dotacemi nárokovými, byť jejich poskytování je vázáno na splnění určitých zákonem stanovených podmínek. Systém financování soukromých škol v ČR je totiž založen na tom, že i tyto školy poskytují určitou veřejnou službu.”
Krajský soud svou svou argumentaci uzavírá s tím, že “pro znevýhodnění příslušné školy oproti ostatním školám způsobené vlivem výpadku financí, který nastal pouze z důvodu transformace školy z církevní na soukromou, nelze nalézt žádný rozumný důvod a je tedy v rozporu s principem bezrozpornosti právního řádu.”
Daným rozhodnutím se nám podařilo zvrátit ve prospěch klienta rozhodnutí předchozích dvou stupňů veřejné správy a otázku poskytnutí dotace před správními orgány znovu otevřít.
Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner
Podělte se s námi prosím o: