Soukromé školy a dotace

1.4.2020

V ARROWS advokátní kanceláři poskytujeme právní služby klientům z řad veřejných ale i soukromých škol a jejich zřizovatelů. Pro tuto klientelu řešíme různé úkoly, ať již se jedná o přípravy a revize zřizovacích listin, zadávání veřejných zakázek či řešení různých pracovněprávních záležitostí. 

Pro zajištění existence každé školy (veřejné i soukromé) jsou zásadní finance. U soukromých škol může být otázka financování značně složitější a finanční prostředky na její provoz mohou pocházet hned z několika zdrojů např. z majetku zřizovatele, školného ale též z dotací poskytovaných těmto školám ze státního rozpočtu. 

Online právník nonstop

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “školský zákon”) v § 142 uvádí, že “účinností zápisu školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení vzniká právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, nárok na přidělování finančních prostředků ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu územního samosprávného celku za podmínek stanovených tímto zákonem, a to v rozsahu tohoto zápisu.”

Výše uvedené představuje základní právní předpoklad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu školám jak veřejným, tak soukromým. U soukromých škol (škol zřizovaných právnickými osobami soukromého práva) jsou pravidla pro poskytování dotací upravena dále v zák. č. 306/1999 Sb.,o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o poskytování dotací”). 

Školský zákon hovoří o poskytování vzdělávání jako o veřejné službě, tedy činnosti prováděné ve veřejném zájmu. Zákon přitom nerozlišuje mezi školami veřejnými a soukromými. 

Jeden z našich klientů, který je soukromou školou se v důsledku změny zřizovatele dostal do tíživé finanční situace, kdy nedosáhl na dotace poskytované podle zákona o poskytování dotací, respektive nemohl splnit požadavky kladené zákonem o poskytování dotací pro podání žádosti o poskytnutí dotace v § 2, kdy žádost o poskytnutí dotace na příští školní rok předkládá právnická osoba krajskému úřadu 

  1. do 31. ledna nebo
  2. do 30 dnů od doručení rozhodnutí zápisu do školského rejstříku. 

Vzhledem ke skutečnosti, že původním zřizovatelem klienta byla registrovaná církevní právnická osoba, byly klientovi poskytovány dotace ze státního rozpočtu v cyklu kalendářních let. U soukromých škol (dotací poskytovaných podle zákona o poskytování dotací) jak vyplývá z  výše citovaného jsou dotace administrovány v cyklu školních roků.

Veřejná správa se se situací, kdy klient podal již jako škola soukromá žádost o poskytnutí dotace na aktuální školní rok (vzhledem k nutné přeměně zřizovatele ke konci kalendářního roku, vznikl klientovi status soukromé školy k 1.1.. tedy v polovině školního roku) neuměla vypořádat a pro nedostatek zákonné opory pro rozhodnutí o poskytnutí dotace žádost klienta zamítla pro její zjevnou právní nepřípustnost (zákon o poskytování dotací totiž vůbec situaci změny statutu školy v průběhu školního roku neřeší a stejně tak nezná řešení pro ty soukromé školy, které vzniknou v průběhu školního roku).

Klientovi po vyčerpání všech opravných prostředků v rámci veřejné správy nezbylo nic jiného, než se obrátit se svým nárokem na správní soud. 

Pravomocným rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové č.j. 31 Af 32/2019-84 bylo předchozí rozhodnutí Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, kterým nebyla klientovi přiznána dotace, zrušeno a věc byla vrácena ministerstvu k dalšímu řízení. V odůvodnění rozsudku vyslovil soud právní názor, kterým jsou ministerstvo i další správní orgány vázáno. 

Soud došel v pravomocném rozsudku k závěru že dotace by klientovi poskytnuta být měla, a to i přes to, že zákon o poskytování dotací s nastalou situací nepočítá

Soud se ve svých úvahách opíral především o smysl a účel zákona poskytování dotací, tedy že předmětem příspěvku (dotace) není škola jako taková, ale její žák, který má mít stejný přístup a podmínky ke vzdělání bez ohledu na právní formu školy. 

Krajský soud konstatoval, že “dotace poskytované školám (a to i školám soukromým) jsou dotacemi nárokovými, byť jejich poskytování je vázáno na splnění určitých zákonem stanovených podmínek. Systém financování soukromých škol v ČR je totiž založen na tom, že i tyto školy poskytují určitou veřejnou službu.”    

Krajský soud svou svou argumentaci uzavírá s tím, že “pro znevýhodnění příslušné školy oproti ostatním školám způsobené vlivem výpadku financí, který nastal pouze z důvodu transformace školy z církevní na soukromou, nelze nalézt žádný rozumný důvod a je tedy v rozporu s principem bezrozpornosti právního řádu.” 

Daným rozhodnutím se nám podařilo zvrátit ve prospěch klienta rozhodnutí předchozích dvou stupňů veřejné správy a otázku poskytnutí dotace před správními orgány znovu otevřít.

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o:

70+
zemí světa

60+
poradců

15+
let zkušeností na trhu