Už v pátek budou komunální volby

30.9.2018

Už v pátek se uskuteční volby do zastupitelstev územních samosprávných celků, z nichž vzejdou noví zastupitelé na období 2018-2022. Za poslední období se změnilo mnoho právních předpisů a přibyly nové povinnosti, které by měl správně zastupitel znát. Co čeká nové zastupitele?

Rok 2018 měl přinést voličům v České republice celkem troje řádné volby. Ty prezidentské již přestaly být v hledáčku veřejnosti, avšak před námi jsou volby důležitější, jejichž výsledky budou mít významnější dopad na každodenní život občanů.  

Jedná se o volby do zastupitelstev obcí (tzv. komunální volby), které se spolu s prvním kolem voleb do Senátu uskuteční ve dnech 5. a 6. října 2018. Volby do zastupitelstev obcí upravuje zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a prováděcí vyhláška Ministerstva vnitra č. 59/2002 Sb.

Necelý týden před volbami jsou již kandidátní listiny uzavřené, volební lístky by měly nejpozději do 2. října dorazit do schránek oprávněných voličů a samotní kandidáti mají možnost se nejpozději do 48 hodin před zahájením voleb dobrovolně vzdát kandidatury.  

Ve dny voleb se musí kandidáti i jejich příznivci vyvarovat volební agitace a propagace pro volební strany i nezávislé kandidáty v objektu, v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním okolí (ust. § 30 odst. 3 zákona)  . Není tak možné rozdávat propagační materiály či agitovat ani v bezprostředním okolí volebních místností. Porušení tohoto zákazu může v závažném případě vést až k prohlášení neplatnosti voleb, neplatnosti hlasování nebo neplatnosti volby konkrétního kandidáta. 

Nepřípustné jsou i další nečestné způsoby zvýhodnění některé volební strany či konkrétního kandidáta. V minulosti se například objevilo tzv. kupčení s hlasy, kdy vybraní voliči byli sváženi do volebních místností a za volbu té “správné” strany dostávali finanční hotovost v řádu stokorun, oběd v restauraci či poukázky na nákup. Ústavní soud však toto obchodně tržní pojetí voleb označil za nezákonné, neboť vůle voliče, který je zkorumpován, není nezávislá (viz nález Ústavního soudu sp. zn. Pl.ÚS 57/10 ze dne 18. 1. 2011 a navazující judikatura). V rozporu s ústavním pojetím voleb bylo shledáno i účelové přihlašování většího počtu voličů změnou místa trvalého pobytu, což může mít dle rozsahu a intenzity za následek nepovolené ovlivnění voleb (viz nález Ústavního soudu sp. zn. Pl.ÚS 59/10 ze dne 4. 5. 2011). 

Již okamžikem ukončení hlasování (v sobotu 6. října ve 14:00) dochází ze zákona ke vzniku mandátu zastupitele (ust. § 55 odst. 1 zákona o volbách a § 69 odst. 1 zákona o obcích). Nejde tedy o okamžik, kdy zastupitel obdrží osvědčení o zvolení, nebo kdy složí na začátku prvního zasedání, jehož se účastní, slib zastupitele. Odmítnutím složení slibu, či písemnou rezignací však může mandát zastupitele záhy zaniknout a místo něj pak nastoupí v pořadí první nástupce.

V praxi se tak děje v případech, kdy konkrétní kandidát neobdržel tak silný mandát, jak si představoval (čímž se mu třeba komplikuje možnost být zvolen starostou), nebo v případech, kdy je funkce zastupitele neslučitelná s funkcí úředníka, přičemž zvolený zastupitel upřednostní setrvání ve funkci úředníka a sám rezignuje (k neslučitelnosti viz § 5 zákona o volbách). Ostatně věci, které běžně řešíme při poskytování právních služeb municipalitám a v komunální politice. 

Pomineme-li možnosti, které by vzešly ze soudního přezkumu voleb (např. v případě onoho kupčení či agitace během voleb), čeká nově zvolené zastupitele záhy po uveřejnění výsledků voleb Státní volební komisí a uplynutí lhůt pro podání návrhu na soudní přezkum voleb ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva. Mělo by se konat nejpozději do 15 dnů od uplynutí lhůty pro soudní přezkum, svolává jej dosavadní starosta a řídí jej taktéž dosavadní starosta, nebo nejstarší člen nově zvoleného zastupitelstva. 

Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce se volí starosta, místostarosta a další členové rady obce. Zpravidla budou na začátku ustavujícího zasedání skládat noví zastupitelé sliby, nicméně může nastat situace, kdy se některý zastupitel ustavujícího zasedání nemůže účastnit; ten poté skládá slib na začátku nejbližšího zasedání, kterého se účastní.

V právem neohraničené rovině se v zásadě již od prvních výsledků voleb vedou zákulisní i veřejná jednání o budoucích koalicích, složení rady, výborů a dalších orgánů. Neméně lukrativní místa se nachází v městských organizacích (např. technické služby).

Na těchto stránkách se přitom již brzy po skončení voleb dozvíte, jakou povahu a závaznost mají tzv. koaliční smlouvy. Samostatné pojednání si zaslouží i novelizace komunálního práva, ke které došlo v posledním volebním období a se kterou se budou muset seznámit nejen zastupitelé nováčci, ale též zastupitelé vykonávající svůj mandát i v letech minulých.

Některé nové povinnosti přinesl nejen zákon o střetu zájmů, jímž zřízený centrální registr oznámení budou muset veřejní činitelé vyplňovat záhy po zvolení. Byla přijata zcela nová úprava odměňování starostů, radních a zastupitelů, takže roky známé zvyklosti a zkušenosti nabyté v letech minulých již nelze využít a je třeba nové dobře porozumět. Zvláště starosty a místostarosty, kteří nebyli znovu zvoleni, bude jistě zajímat tzv. odchodné při skončení mandátu. Zastupitele uvolněné i neuvolněné by mělo zajímat stanovení výše jejich odměny za výkon mandátu a příplatky za další funkce v komisích a výborech.

Více informací Vám již brzy přineseme na stránkách nového projektu, který pro Vás ARROWS advokátní kancelář připravuje. 

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o: