.png)
Každý zaměstnavatel ví, že překážky v práci na straně zaměstnance – ať už plánované nebo nečekané – mohou ovlivnit chod firmy a produktivitu týmu. Ale co když váš zaměstnanec nesplní svou povinnost vás včas a řádně informovat? Jaká rizika z toho plynou a jak se efektivně bránit?
V naší advokátní kanceláři se denně setkáváme s firmami, které řeší problémy právě kvůli častým překážkám v práci na straně zaměstnanců. Tento článek vám shrne, jak zákoník práce upravuje povinnosti zaměstnanců a na co byste měli jako zaměstnavatelé dávat pozor.
Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Bc. Kryštof Pažourek, office@arws.cz, +420 245 007 740)
Zákoník práce rozlišuje dvě situace:
Zaměstnanec musí překážku nejen předem oznámit, ale i prokázat – například lékařským potvrzením nebo jiným objektivním důkazem. Pokud tuto povinnost nesplní, máte jakožto zaměstnavatel zákonné právo nepřítomnost zaměstnance považovat za neomluvenou absenci, která může vést k dalším právním krokům, včetně ukončení pracovního poměru.
Radíme mít nastavené interní postupy (např. směrnicí), jak od zaměstnanců vyžadovat a evidovat důkazy o překážkách v práci, aby bylo možné v případě potřeby jednat rychle, efektivně
a transparentně.
Pokud zaměstnanec nesplní oznamovací povinnost (nahlásit plánovanou překážku) řádně a včas, může to mít vážné dopady jak pro vás i zaměstnance:
Překážky v práci na straně zaměstnance jsou realitou každého zaměstnavatele. Klíčem k jejich zvládnutí je správná a včasná komunikace a pevné právní základy.
Advokátní kancelář ARROWS nabízí komplexní právní podporu firmám všech velikostí v oblasti pracovního práva. Pomůžeme vám nastavit funkční pravidla, řešit spory a předejít problémům, než začnou ohrožovat chod vaší společnosti.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.