V aktuální energetické krizi dochází k velkým výkyvům cen elektřiny a plynu na burze, což s sebou přináší i změny (běžně až několikrát ročně) cen pro zákazníky. Spolu s těmito změnami jsou však dodavatelé náchylní k častější chybovosti ve vyúčtování. Zákazníci se tak často na dodavatele energií obracejí s reklamací vyúčtování. Jak ale postupovat, když mi jako zákazníkovi dodavatel energií vyřizuje reklamaci příliš dlouho a na co mám v takovém případě nárok? Mohu žádat finanční kompenzaci?
Úpravu vyřizování reklamací vyúčtování dodávek elektřiny najdeme ve vyhlášce Energetického regulačního úřadu (ERÚ) č. 540/2005 Sb., o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice. Standard lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování dodávek elektřiny činí 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Tato lhůta je dodržena, pokud dodavatel ve vymezeném čase zašle písemné vyřízení reklamace zákazníkovi na vyúčtování dodávky elektřiny nebo na nevrácení zaplacených přeplatků.
V případě, že je reklamace vyúčtování dodávek elektřiny posouzena jako oprávněná, musí dodavatel do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace vypořádat rozdíl v platbách zákazníka způsobený nesprávným vyúčtováním nebo měřením dodávek elektřiny.
Pro vyřizování reklamací vyúčtování dodávek plynu jsou pravidla zakotvena ve vyhlášce
č. 545/2006 Sb., o kvalitě dodávek plynu a souvisejících služeb v plynárenství. V té nejdeme shodné nastavení lhůt jako v případě vyřizování reklamací dodávek elektřiny.
V situaci, kdy dodavatel energií výše uvedenou lhůtu nedodrží, má zákazník nárok na finanční náhradu za každý den prodlení. Výše náhrady se však v případě elektřiny a plynu liší.
Na základě § 20 odst. 3 vyhlášky č. 540/2005 Sb. za „nedodržení standardu lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování dodávky elektřiny poskytuje dodavatel nebo dodavatel sdružené služby zákazníkovi náhradu ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč.“
Příklad č. 1: Dodavatel elektřiny byl v prodlení s vyřízením reklamace vyúčtování dodávek elektřiny celkově 10 dní. Zákazník tak má nárok na finanční náhradu ve výši 6 000 Kč.
Příklad č. 2: Dodavatel elektřiny byl v prodlení s vyřízením reklamace vyúčtování dodávek elektřiny celkově 50 dní. Ačkoliv zákazníkovi za každý den prodlení náleží 600 Kč, a tedy výše náhrady by činila 30 000 Kč, výše náhrady je limitovaná částkou 24 000 Kč.
V případě plynu je již situace odlišná. Vyhláška č. 545/2006 Sb. v § 16 odst. 3 mluví o každém i započatém dni prodlení, navíc k tomu rozlišuje výši náhrad podle kategorií následovně:
K rozlišení jednotlivých kategorií slouží vyhláška č. 349/2015 Sb., o pravidlech trhu s plynem.
Příloha č. 16 této vyhlášky totiž určuje, že:
Důležité je mít na paměti, že náhrada se neposkytuje automaticky. V souladu se zásadou vigilantibus iura scripta sunt (tj. bdělým náleží práva), musí každý, kdo si nárokuje finanční náhradu, požádat o takovou náhradu do 60 dnů ode dne následujícího po dni, ve kterém uplynula lhůta.
Pokud i Vy řešíte prodlení dodavatele s vyřízením reklamace vyúčtování dodávek energií, neváhejte kontaktovat našeho experta na energetické právo, Mgr. Lukáše Nálevku.
Na článku spolupracoval Kryštof Pažourek
Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner
Podělte se s námi prosím o: