
Realizujete developerský projekt nebo významnou investici? V České republice je pro úspěšné dokončení klíčové správné zvládnutí procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento článek vám poskytne ucelený přehled o všech fázích EIA, upozorní na nejčastější úskalí a ukáže, jak vám advokátní kancelář ARROWS může pomoci zajistit hladký průběh a ochránit váš záměr před zbytečnými komplikacemi a finančními ztrátami.
Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M., office@arws.cz, +420 245 007 740)
Pro developery a investory je pochopení procesu EIA (Environmental Impact Assessment) naprosto zásadní. Nejde jen o formální povinnost, ale o strategický nástroj, který může zásadně ovlivnit osud vašeho projektu.
Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je proces, jehož cílem je získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí o záměru a přispět k udržitelnému rozvoji společnosti. V rámci tohoto procesu se posuzují vlivy na veřejné zdraví, živočichy, rostliny, ekosystémy, půdu, vodu, ovzduší, klima, krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky, včetně jejich vzájemného působení. EIA probíhá vždy před povolením záměrů a před započetím jejich realizace.
Základním právním kamenem je Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen „zákon o EIA“), který je plně v souladu s právem Evropské unie. Od 1. ledna 2024 přinesl nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. a zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku (JES), významné změny s cílem zjednodušit a zefektivnit povolování záměrů.
Jednotné environmentální stanovisko (JES) sjednocuje různá stanoviska a vyjádření z oblasti ochrany životního prostředí do jednoho dokumentu pro účely stavebního řízení. Ačkoli zavedení JES od roku 2024 usiluje o zjednodušení povolovacích procesů, EIA pro rozsáhlé projekty zůstává klíčovým podkladem pro JES. To znamená, že komplexnost environmentálního posuzování se nemění. Pro developery je důležité si uvědomit, že se nesmí nechat ukolébat zdáním zjednodušení, neboť základní a náročná fáze EIA zůstává nezbytná pro získání povolení.
Příslušným úřadem pro proces EIA je Ministerstvo životního prostředí ČR nebo krajské úřady, v závislosti na rozsahu a kategorii záměru. Dochází k částečnému přesunu příslušnosti k procesu EIA na stavební úřady (krajské stavební úřady a Specializovaný a odvolací stavební úřad), nicméně některé záměry stále posuzují krajské úřady jako neintegrované orgány EIA.
Neustálé legislativní změny v oblasti EIA, včetně novel zákona o EIA, nového stavebního zákona a zavedení JES, spolu s tlakem ze strany Evropské unie, naznačují, že právní prostředí pro developerské a investiční projekty v České republice je vysoce dynamické a komplexní. Pro společnosti to znamená neustálou potřebu monitorovat a adaptovat se na nové požadavky, což bez odborné právní podpory představuje značné riziko chyb a zpoždění.
Advokátní kancelář ARROWS se v této oblasti pohybuje prakticky denně a dokáže vám pomoci s aktuálními i připravovanými změnami, aby váš projekt splňoval všechny požadavky.
Procesu EIA podléhají záměry a činnosti uvedené v příloze č. 1 zákona o EIA. Tyto záměry jsou rozděleny do dvou hlavních kategorií na základě jejich potenciálního vlivu na životní prostředí:
Kategorie I zahrnuje záměry, které vždy podléhají úplnému posuzování vlivů na životní prostředí. Jedná se o projekty, které významně zasahují do životního prostředí, jako jsou například velké průmyslové areály, dálnice, letiště s dráhou nad 2,1 km, velké vodní elektrárny s výkonem nad 10 MW, nebo zařízení na zpracování nebezpečných odpadů.
Kategorie II obsahuje záměry, které podléhají alespoň zjišťovacímu řízení, jehož cílem je posoudit, zda bude daný záměr podléhat plnému procesu EIA. Mezi takové záměry patří například větrné elektrárny s výškou stožáru nad 50 m (zejména pokud jsou umístěny v chráněných oblastech), skladové komplexy s celkovou zastavěnou plochou nad 10 000 m², pivovary, silnice všech tříd, nebo stálé kempy nad 100 osob.
Dokonce i podlimitní záměry, které nedosahují stanovených limitních hodnot, mohou podléhat zjišťovacímu řízení. To platí v případě, že dosahují alespoň 25 % limitu a jsou umístěny v citlivých oblastech (např. národní parky) nebo mohou mít negativní vliv na soustavu NATURA 2000.
Je důležité chápat, že EIA není jen byrokratickou překážkou k získání povolení. Jedná se o sofistikovaný, preventivní nástroj řízení rizik. Správně provedená EIA umožňuje včas identifikovat a zmírnit potenciální environmentální, sociální a reputační rizika projektu. Důkladný proces EIA tak může výrazně zvýšit udržitelnost projektu, veřejnou akceptaci a dlouhodobou životaschopnost, čímž se stává strategickou výhodou, nikoli pouhou právní povinností.
Proces EIA je komplexní, ale logicky strukturovaný. Pochopení jednotlivých fází je klíčové pro efektivní řízení vašeho projektu a minimalizaci rizik.
Proces EIA standardně zahajuje oznamovatel (investor) podáním oznámení záměru příslušnému úřadu, kterým je obvykle krajský úřad nebo Ministerstvo životního prostředí, v závislosti na kategorii záměru. Oznámení musí obsahovat základní informace o záměru, jeho umístění a předpokládaných vlivech na životní prostředí, a to v souladu s náležitostmi stanovenými v příloze č. 3 zákona o EIA.
Příslušný úřad po doručení bezchybného oznámení tento dokument zveřejní do 7 pracovních dnů na úřední desce a v Informačním systému EIA (IS EIA), čímž umožní veřejnosti a dotčeným orgánům se k záměru písemně vyjádřit do 30 dnů.
Cílem zjišťovacího řízení je posoudit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a zda bude podléhat úplnému procesu EIA (tzv. "velká EIA"). Úřad na základě oznámení a obdržených vyjádření rozhodne, zda má záměr významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován (vydá odůvodněný písemný závěr), nebo zda posuzování není nutné (vydá rozhodnutí, proti kterému je možné se odvolat).
Úřad při rozhodování přihlíží k povaze a rozsahu záměru, jeho umístění, tomu, zda záměr dosahuje limitních hodnot pro kategorii II, a k obdrženým vyjádřením veřejnosti a dotčených orgánů.
Důležité je, že zjišťovací řízení není integrováno do řízení o posuzování vlivů podle nového stavebního zákona a provádí ho stavební úřad samostatně.
Pokud se ve zjišťovacím řízení stanoví potřeba plného procesu EIA, investor si musí nechat zpracovat podrobnou dokumentaci. Tuto dokumentaci může zpracovat pouze držitel autorizace Ministerstva životního prostředí ČR. Dokumentace podrobněji rozpracovává údaje z oznámení a hodnotí vlivy záměru na životní prostředí, včetně návrhu opatření k předcházení nepříznivým vlivům, jejich vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci.
Dokumentace EIA je součástí žádosti o povolení záměru v řízení s posouzením vlivů podle nového stavebního zákona a musí být zpracována pro celý záměr, i když má být povolena pouze jeho část nebo etapa.
Její správnost a úplnost je pro povolení klíčová. Právníci ARROWS vám pomohou s přípravou dokumentace, která ochrání před pokutami a sankcemi, a pomohou s přípravou nebo revizí smluv s autorizovanými osobami, aby byla zajištěna její preciznost a soulad s požadavky.
K dokumentaci nechá příslušný úřad zpracovat posudek. Ten vypracovává jiná autorizovaná osoba, než která zpracovala dokumentaci, aby bylo zajištěno nezávislé a objektivní zhodnocení správnosti a úplnosti dokumentace a v ní navržených řešení negativních vlivů na životní prostředí. Úřad může nařídit veřejné projednání k záměru, a to zejména v případě, že se veřejnost nesouhlasně vyjádří k předložené dokumentaci. Projednání se koná do 30 dnů ode dne, kdy se veřejnost mohla k dokumentaci vyjádřit. Informace o místě a čase jsou zveřejněny v IS EIA a na úřední desce.
Veřejnost a dotčené orgány mají možnost zasílat písemná vyjádření k oznámení a dokumentaci, což může ovlivnit závěry procesu. Silné zapojení veřejnosti a environmentálních spolků v procesu EIA a jejich právo napadnout rozhodnutí v navazujících řízeních znamená, že transparentnost a proaktivní komunikace s dotčenými stranami nejsou jen "dobrou praxí", ale strategickou nutností.
Celý proces EIA je ukončen vydáním závazného stanoviska příslušného úřadu. Toto stanovisko je klíčovým podkladem pro navazující řízení (například územní řízení nebo stavební řízení), které investor záměru zahajuje. Úřady, které tato navazující řízení vedou, se závazným stanoviskem EIA musí řídit a nemohou vydat rozhodnutí, které by s ním nebylo v souladu.
Závazné stanovisko je platné sedm let ode dne jeho vydání a investor může opakovaně požádat úřad o prodloužení jeho platnosti o pět let. Důležité je, že pokud je v období platnosti stanoviska zahájeno navazující správní řízení, platnost stanoviska se stává neomezenou.
Neplatné závazné stanovisko nemůže být podkladem pro navazující řízení, což může vést k zastavení nebo zrušení vašeho projektu. ARROWS vám může pomoci se získáním licencí nebo potřebných povolení, které na závazné stanovisko navazují, a zajistit tak plynulý přechod k realizaci vašeho projektu.
I přes snahy o integraci kompetencí v rámci nového stavebního zákona, zjišťovací řízení zůstává oddělené a dokumentace EIA je pouze přílohou žádosti o povolení záměru, nikoli plně sloučeným dokumentem. To naznačuje, že i po legislativních změnách zůstává proces EIA v ČR částečně fragmentovaný, což může vést k administrativním nejasnostem a prodlevám.
Proces EIA, ač je nezbytný, skrývá řadu potenciálních pastí, které mohou váš projekt zpomalit nebo dokonce ohrozit. Vědomí těchto rizik je prvním krokem k jejich efektivnímu řízení.
Následující tabulka shrnuje nejčastější rizika, se kterými se můžete v procesu EIA setkat, a ukazuje, jak vám advokátní kancelář ARROWS může pomoci je efektivně řešit.
Riziko k řešení |
Potenciální problémy a sankce |
Jak pomáhá ARROWS |
---|---|---|
Nepřesná či neúplná dokumentace EIA |
Vrácení dokumentace k doplnění, zdržení procesu, nutnost opakování, zamítnutí záměru. |
Příprava dokumentace, která ochrání před pokutami a sankcemi, revize smluv s autorizovanými osobami. |
Zpoždění v povolovacím procesu |
Zvýšené náklady projektu, ztráta investičních příležitostí, propadnutí termínů. |
Právní konzultace, strategické poradenství pro urychlení procesu, příprava podkladů stanovených zákonem. |
Námitky a žaloby veřejnosti/environmentálních spolků |
Prodloužení procesu, veřejné projednání, soudní spory, zrušení navazujícího povolení. |
Zastupování u soudů a správních orgánů, právní stanoviska, efektivní komunikace s veřejností. |
Použití "salámové metody" nebo účelové dělení záměru |
Obcházení zákona, právní komplikace, zrušení povolení, reputační škody. |
Právní konzultace, zajištění souladu s právními předpisy pro komplexní záměry. |
Nedodržení podmínek závazného stanoviska EIA nebo navazujících povolení |
Pokuty od ČIŽP (statisíce až miliony Kč), zastavení provozu, trestní odpovědnost. |
Odborná školení pro zaměstnance či vedení, právní konzultace, vyhotovení interních směrnic. |
Nesoulad s evropskou legislativou |
Vysoké pokuty od EU (miliony EUR), ztráta přístupu k EU dotacím, reputační poškození. |
Právní stanoviska, zajištění souladu s transpozičními předpisy, mezinárodní právní podpora (ARROWS International). |
Neplatnost závazného stanoviska EIA |
Nutnost opakování celého procesu EIA, zdržení projektu, ztráta dosavadních investic. |
Monitorování platnosti stanoviska, včasné podání žádosti o prodloužení. |
Proces EIA je poměrně časově náročný; u komplikovaných záměrů či dopravních staveb se jeho délka pohybuje v rozmezí 12 až 24 měsíců. K významným zpožděním může dojít kvůli chybám v oznámení nebo dokumentaci (což vede k jejich vrácení k doplnění), dlouhým lhůtám pro zpracování posudku, nebo kvůli námitkám veřejnosti a následným soudním sporům.
Je nutné si uvědomit, že řízení o povolení záměru nelze uzavřít bez zpracování posudku, a to i za cenu zákonem časově neomezeného přerušení řízení. Soudní spory, byť nemají odkladný účinek na navazující řízení, mohou vést ke zrušení již vydaného stavebního povolení, což způsobuje značné prodlevy a nejistotu.
Chybné či nedostatečné oznámení záměru nebo dokumentace EIA mohou být příslušným úřadem vráceny k doplnění, což způsobuje značná zdržení v celém povolovacím procesu. Mezi časté chyby v dokumentaci patří například nejasné nebo neúplné údaje o dopravních intenzitách, absence rozlišení jednotlivých druhů vozidel, nedostatečné průzkumy křižovatek nebo nejednoznačná definice tranzitní dopravy.
Nekvalitně zpracovaná dokumentace nebo posudky mohou vést až k zamítnutí záměru nebo k nutnosti opakování celého procesu EIA, což má pro investora vážné finanční a časové důsledky.
Veřejnost, a zejména environmentální spolky, mají silné postavení a mohou se aktivně zapojit do procesu EIA podáváním vyjádření, účastí na veřejných projednáních a podáváním odvolání či správních žalob proti rozhodnutím v navazujících řízeních. Ačkoli žaloba proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení nemá odkladný účinek, může vést ke zrušení stavebního povolení, což představuje významné riziko pro investora.
Takzvaná "salámová metoda", tedy účelové dělení záměru na menší části s cílem vyhnout se povinnosti plného procesu EIA, je unijní úpravou zakázána a je považována za obcházení zákona. Zákon o EIA i judikatura jasně stanoví, že dokumentace EIA musí být vždy zpracována pro celý záměr, a to i v případě, že je povolována pouze jeho část nebo etapa.
Soudy aktivně posuzují případy postupného umisťování staveb, které sice jednotlivě nemají výrazný vliv, ale v součtu jednotlivých případů znamenají postupné a významné přitěžování již existující nadlimitní zátěži v území. Použití salámové metody může vést k právním komplikacím, soudním sporům a potenciálnímu zrušení již vydaných povolení, což ohrožuje celý projekt.
Ačkoliv zákon o EIA sám o sobě nestanovuje přímé pokuty za nedodržení procedurálních povinností v rámci EIA, to ale neznamená absenci finančních rizik. Naopak, skutečné sankce přicházejí nepřímo, a to v podobě pokut od České inspekce životního prostředí (ČIŽP) za porušení navazujících environmentálních předpisů nebo dokonce v podobě masivních pokut a ztráty evropských dotací ze strany EU za nedostatečnou transpozici evropských směrnic.
Pro developery to znamená, že selhání v EIA nevede k izolované pokutě za "EIA", ale k mnohem závažnějším finančním a reputačním dopadům v širším kontextu environmentálního práva.
Úspěšné zvládnutí procesu EIA je základním kamenem pro hladký průběh vašich developerských a investičních projektů. Proaktivní právní podpora chrání před zbytečnými zdrženími, významnými finančními sankcemi a potenciálními reputačními riziky, které mohou ohrozit celý váš záměr.
Právníci ARROWS tuto problematiku běžně řeší a mají s ní bohaté zkušenosti, ať už jde o vyhotovení interních směrnic, přípravu dokumentace, právní konzultace, zastupování u soudů a správních orgánů, právní stanoviska, získání licencí, nebo odborná školení. Díky naší síti ARROWS International jsme schopni efektivně řešit i záležitosti s mezinárodním prvkem. Naše portfolio stovek spokojených klientů a důraz na rychlost a vysokou kvalitu jsou zárukou vašeho úspěchu.
Nenechte složitost procesu EIA ohrozit vaše investice. Kontaktujte advokátní kancelář ARROWS ještě dnes pro nezávaznou konzultaci a zjistěte, jak vám můžeme pomoci zajistit hladký průběh a právní jistotu vašeho projektu.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Advokátní kanceláři ARROWS věří více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference a bude nám ctí pomoci vám při řešení vašeho problému. Poptávka je zdarma.