Právní posouzení finančního modelu a nadměrné kompenzace v dopravních službách:

Expertní náhled pro železniční dopravce

1.8.2025

Provozujete železniční dopravu v závazku veřejné služby? Víte, jaká je hranice mezi přiměřeným ziskem a nelegální nadměrnou kompenzací, která může vést k milionovým sankcím a neplatnosti smluv? Nabízíme vám expertní vhled do pravidel dle Nařízení (ES) č. 1370/2007 a české legislativy. Poradíme vám, jak správně nastavit finanční model a definovat přiměřený zisk, abyste se vyhnuli rizikům ohrožujícím vaše podnikání.

Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M., office@arws.cz, +420 245 007 740)

Závazek veřejné služby: Více než jen smlouva s krajem

Zajišťování dopravní obslužnosti je klíčovým úkolem státu, krajů a obcí. Často však poptávají služby, které by na čistě komerční bázi nebyly pro dopravce ziskové – například spoje do odlehlých oblastí nebo v časech mimo dopravní špičku. Aby byla tato společensky nezbytná doprava zajištěna, vstupují objednatelé (stát, kraje) do smluvních vztahů s dopravci. Tyto vztahy se řídí režimem závazku veřejné služby (Public Service Obligation – PSO).

Co je podstatou závazku veřejné služby (PSO)?

Podstatou PSO je smluvní ujednání, kde se dopravce zavazuje provozovat dopravu dle požadavků objednatele (např. konkrétní jízdní řády, kvalita vozidel) a objednatel se na oplátku zavazuje hradit dopravci finanční vyrovnání, takzvanou kompenzaci.

Tento mechanismus je však pod přísným dohledem, protože se v zásadě jedná o poskytování veřejných prostředků soukromým subjektům. Celá regulatorní architektura je postavena tak, aby se předešlo nedovolené veřejné podpoře, která by mohla narušit hospodářskou soutěž na vnitřním trhu EU.

Klíčové pilíře regulace

Právní rámec je víceúrovňový a pro úspěšné fungování je nezbytné rozumět všem jeho částem. Základem všeho je přímo použitelné Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, které stanovuje obecná pravidla pro celou EU. Toto nařízení funguje jako bezpečný přístav: pokud jsou jeho pravidla dodržena, poskytnutá kompenzace se považuje za slučitelnou s vnitřním trhem a nevyžaduje předchozí notifikaci Evropské komisi.

Na evropskou úpravu navazuje česká legislativa:

  1. Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, který implementuje evropská pravidla do českého právního řádu a upravuje postupy objednatelů a dopravců.
  2. Vyhláška č. 296/2010 Sb., o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace, která představuje technický a prováděcí předpis. Definuje přesnou strukturu finančního modelu, uznatelné náklady a stanovuje klíčové limity.

Všechny práva a povinnosti, včetně detailního mechanismu výpočtu kompenzace, musí být jasně a transparentně definovány ve smlouvě o veřejných službách. Právě kvalita smluvní dokumentace je prvním a nejdůležitějším krokem k minimalizaci právních rizik. 

Smlouvy se typicky uzavírají jako takzvané „brutto“ smlouvy, kde veškerá rizika a příležitosti spojené s výší tržeb z jízdného nese objednatel. To sice dopravci poskytuje jistotu, ale zároveň klade extrémní důraz na správnost a obhajitelnost nákladové stránky a kalkulace zisku.

Naši právníci v ARROWS denně pracují s touto komplexní legislativou a díky našim zkušenostem z dlouhodobé spolupráce s více než 51 obcemi a kraji rozumíme nejen právní teorii, ale i praktickým potřebám objednatelů. To nám umožňuje pro naše klienty-dopravce vyjednat férové a právně neprůstřelné smluvní podmínky, které obstojí při jakékoliv kontrole.

Přiměřený zisk vs. Nadměrná kompenzace: Kde leží hranice legálního?

Ústředním bodem celého systému je snaha zabránit tzv. nadměrné kompenzaci. Jde o situaci, kdy dopravce obdrží z veřejných zdrojů více prostředků, než kolik je nezbytně nutné k pokrytí čistých nákladů na poskytování služby, navýšených o přiměřený zisk. Taková nadměrná kompenzace je považována za nelegální veřejnou podporu a může vést nejen k povinnosti ji vrátit, ale i k neplatnosti celé smlouvy.

Zatímco evropské nařízení definuje „přiměřený zisk“ poměrně vágně jako „míru návratnosti kapitálu, která je běžná v odvětví v daném členském státě“ a která zohledňuje podnikatelské riziko, česká právní úprava je mnohem konkrétnější a přísnější.

Česká specialita – 7,5% limit

Vyhláška č. 296/2010 Sb. stanovuje jasný a nepřekročitelný strop. Čistý příjem dopravce, který je ekvivalentem přiměřeného zisku, nesmí překročit 7,5 % ročně z hodnoty tzv. provozních aktiv. Tento pevný limit přináší na jednu stranu právní jistotu, na druhou stranu však přesouvá veškerou pozornost na správné vymezení a ocenění oněch provozních aktiv.

Nevíte si s daným tématem rady?

Co jsou „provozní aktiva“?

Provozními aktivy se rozumí dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, který je nezbytně nutný k plnění závazků ze smlouvy o veřejných službách. Typicky se jedná o vozidla, depa, dílny nebo specifický software. Pro účely výpočtu přiměřeného zisku se tato aktiva oceňují jejich zůstatkovou účetní cenou.

Právě zde se otevírá prostor pro strategické plánování. Jelikož je procentuální sazba zisku fixní, jediný způsob, jak legálně optimalizovat výši přiměřeného zisku v absolutních číslech, je prostřednictvím hodnoty základny – tedy provozních aktiv. Rozhodnutí, zda vozidla nakoupit do vlastnictví, nebo je financovat formou leasingu, jak nastavit odpisový plán nebo jak alokovat majetek využívaný pro více smluv, se tak stávají klíčovými právně-finančními rozhodnutími s přímým dopadem na ziskovost a legalitu celého kontraktu.

Právní konzultace od ARROWS jsou v této fázi klíčové. Pomůžeme vám správně identifikovat a ocenit provozní aktiva a nastavit kalkulaci přiměřeného zisku tak, aby byla obhajitelná před kontrolními orgány a maximalizovala vaši legální profitabilitu.

Finanční model: Váš neprůstřelný štít, pokud je správně sestaven

Finanční model je ústředním dokumentem, který musí být přílohou každé smlouvy o veřejných službách, zejména pokud je uzavírána přímým zadáním. Slouží jako detailní a transparentní kalkulace, která prokazuje, že požadovaná kompenzace není nadměrná. Jeho struktura je přesně definována v přílohách vyhlášky č. 296/2010 Sb..

Klíčové položky – Uznatelné náklady

Do finančního modelu nelze zahrnout jakékoliv náklady, ale pouze tzv. ekonomicky odůvodněné náklady, které přímo souvisejí s plněním daného závazku veřejné služby. Mezi typické uznatelné náklady patří:

  • Osobní náklady: Mzdy a odvody za zaměstnance (strojvedoucí, průvodčí, údržba), kteří se podílejí na zajištění služby.
  • Náklady na energii a palivo: Trakční energie, nafta.
  • Poplatky za dopravní cestu: Poplatky za použití železniční infrastruktury.
  • Údržba a opravy: Náklady na pravidelnou údržbu a opravy vozidel a zařízení nezbytných pro provoz.
  • Odpisy: Účetní odpisy dlouhodobého majetku (vozidel, vybavení dílen), který je využíván pro plnění smlouvy. Právě odpisy jsou často významnou nákladovou položkou.

Neuznatelné náklady – Skryté miny v účetnictví

Stejně důležité je vědět, které náklady do modelu zahrnout nelze. Jejich zahrnutí by vedlo k umělému navýšení ztráty a tím i k neoprávněné kompenzaci. Mezi typické neuznatelné náklady patří:

  • Náklady na jiné komerční aktivity dopravce.
  • Náklady na reprezentaci (s výjimkami).
  • Smluvní pokuty a penále, které dopravce platí.
  • Dary.

Pro zamezení tzv. křížových dotací, kdy by zisková komerční činnost byla dotována z prostředků na veřejnou službu, nařízení vyžaduje vedení odděleného účetnictví pro služby v závazku a pro ostatní aktivity.

Výnosy, které musíte přiznat

Před výpočtem finální kompenzace je nutné od celkových nákladů odečíst veškeré výnosy, které dopravce v souvislosti s poskytovanou službou generuje. Nejedná se pouze o tržby z prodeje jízdenek, ale také o příjmy z reklamy ve vlacích, z prodeje občerstvení a nápojů nebo jakékoliv jiné související příjmy.

Naši specialisté pro Vás

Pozor na investiční dotace

Mimořádnou pozornost je třeba věnovat situaci, kdy dopravce na pořízení vozidel nebo jiného majetku obdrží investiční dotaci, například z fondů EU. Tato dotace musí být ve finančním modelu plně zohledněna, typicky snížením hodnoty provozních aktiv, ze kterých se počítají odpisy a přiměřený zisk. Opomenutí této povinnosti je jednou z nejčastějších a nejzávažnějších chyb, která prakticky vždy vede ke konstatování nadměrné kompenzace.

Správné sestavení a průběžná správa finančního modelu je vysoce odborná činnost vyžadující souhru právních, daňových a účetních znalostí. Jakákoliv nepřesnost může být kontrolními orgány interpretována jako pokus o neoprávněné navýšení kompenzace.

Riziko k řešení

Potenciální problémy a sankce

Jak pomáhá ARROWS

Chybná alokace nákladů (např. u dílen, personálu)

Obvinění z křížové dotace komerčních aktivit, neuznání části nákladů, riziko vrácení kompenzace.

Vyhotovení interních směrnic pro alokaci nákladů; právní konzultace k zajištění souladu s účetními a právními předpisy.

Zahrnutí neuznatelných nákladů (např. pokuty, reprezentace)

Zvýšení kompenzace nad přípustnou mez, riziko sankce za nadměrnou kompenzaci.

Odborná školení pro finanční a manažerské týmy s certifikátem; příprava dokumentace, která ochrání před pokutami.

Nesprávný výpočet odpisů a hodnoty aktiv

Chybně stanovená výše přiměřeného zisku, riziko sporu s objednatelem i ÚOHS.

Právní stanoviska k ocenění a odpisování aktiv; revize smluv o nákupu či leasingu vozidel.

Opomenutí započíst veškeré výnosy (např. z reklamy, cateringu)

Umělé navýšení ztráty a kompenzace, riziko obvinění z podvodu a vysokých sankcí.

Příprava nebo revize smluv o veřejných službách, zajišťující transparentní definici všech výnosů.

Nezohlednění přijatých investičních dotací

Skrytá nadměrná kompenzace, povinnost vrátit dotaci i část kompenzace, poškození reputace.

Právní konzultace v oblasti dotačního práva a jeho dopadů do smluv o veřejných službách.

Nedostatečná dokumentace a evidence

Neobhájení nákladů při kontrole, zpochybnění celého finančního modelu.

Příprava podkladů stanovených zákonem; nastavení systému evidence pro neprůstřelnost při kontrole.

Přeshraniční doprava: Jak na kompenzace s mezinárodním prvkem?

Ambice mnoha dopravců směřují i za hranice České republiky. Provozování mezinárodních linek v závazku veřejné služby je sice evropskou legislativou umožněno, ale v praxi představuje mimořádně složitou disciplínu, která násobí právní i administrativní zátěž.

Nařízení (ES) č. 1370/2007 stanoví, že přeshraniční služby jsou možné, avšak vyžadují souhlas příslušných orgánů ve všech dotčených členských státech. To znamená nutnost jednat s několika různými objednateli, z nichž každý může mít odlišné požadavky a postupy. Vize jednotného evropského železničního prostoru je stále spíše na papíře; realitou je fragmentovaný trh plný praktických bariér.

Dopravci se potýkají s řadou překážek:

  • Technická nekompatibilita: Různé signalizační a zabezpečovací systémy, odlišné napájecí soustavy či dokonce rozdílný rozchod kolejí.
  • Administrativní a právní rozdíly: Každá země má vlastní doplňující legislativu, jiné požadavky na licence, certifikaci personálu a technickou způsobilost vozidel.
  • Nedostatečná koordinace: Chybějící koordinace mezi národními správci infrastruktury a objednateli vede ke komplikacím při plánování jízdních řádů a výluk.

Pro úspěšné uzavření a plnění mezinárodní smlouvy o veřejných službách je nezbytné nejen splnit publikační povinnosti v Úředním věstníku EU, ale především mít partnera, který se dokáže orientovat v několika právních řádech současně.

Díky naší deset let budované síti ARROWS International jsme schopni prakticky denně řešit případy s mezinárodním prvkem. Zajišťujeme pro klienty získání potřebných licencí a povolení v zahraničí, koordinujeme postup s tamními úřady a právními experty a pomáháme překlenout kulturní i legislativní rozdíly, čímž vám šetříme čas a minimalizujeme rizika spojená se vstupem na zahraniční trhy.

Nevíte si s daným tématem rady?

Kontrola z ÚOHS a soudní spory: Jste připraveni na nejhorší?

I perfektně připravená smlouva a bezchybně vedené účetnictví mohou být podrobeny přísné kontrole. V České republice je hlavním dozorovým orgánem v této oblasti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jehož pravomoci jsou velmi široké. Podcenit riziko kontroly a následného sporu se může fatálně nevyplatit.

ÚOHS dohlíží na celý proces uzavírání smluv o veřejných službách. Může zahájit řízení z moci úřední nebo na základě podnětu (například od konkurenčního dopravce), vyžadovat veškerou dokumentaci a v případě zjištění pochybení ukládat citelné sankce.

Pokuty mohou dosáhnout výše až 20 000 000 Kč nebo 5 % z předpokládané hodnoty smlouvy, pokud ji nelze určit. Historie zná případy, kdy byly dopravcům uděleny pokuty v řádech stovek milionů korun, což dokazuje, že se nejedná o teoretickou hrozbu

Největší riziko – neplatnost smlouvy

Největším a nejvíce likvidačním rizikem však není samotná pokuta. Pokud ÚOHS nebo následně soud dospěje k závěru, že kompenzace byla nadměrná, nebo že smlouva byla uzavřena v rozporu se zákonem, může být celá smlouva prohlášena za neplatnou od samého počátku. 

Pro dopravce to znamená katastrofický scénář: povinnost vrátit veškerou kompenzaci, kterou za celou dobu plnění smlouvy obdržel. Takový závazek může snadno vést k insolvenci i velké a stabilní společnosti.

Judikatura v této oblasti se neustále vyvíjí a české soudy, včetně Nejvyššího správního soudu, aktivně interpretují evropská pravidla v kontextu českého práva. Udržet si přehled a být schopen argumentačně obstát vyžaduje hlubokou a neustále aktualizovanou právní expertízu.

Riziko k řešení

Potenciální problémy a sankce

Jak pomáhá ARROWS

Zjištění nadměrné kompenzace ÚOHS

Pokuta až 20 mil. Kč nebo 5 % hodnoty smlouvy. Povinnost vrátit nadměrnou část kompenzace.

Zastupování u správních orgánů (ÚOHS); příprava právních stanovisek pro obhajobu finančního modelu.

Soudní zneplatnění smlouvy

Povinnost vrátit veškerou přijatou kompenzaci (i zpětně), riziko platební neschopnosti.

Zastupování u soudů všech stupňů; preventivní revize smluv k eliminaci rizika neplatnosti.

Porušení pravidel pro zadání zakázky

Pokuty od ÚOHS, napadení smlouvy konkurencí, zneplatnění celého tendru.

Kompletní právní servis pro zadávací řízení; příprava dokumentace, která ochrání před sankcemi.

Nedostatečná reakce na námitky konkurence

Prodloužení sporu, riziko neplatnosti smlouvy, negativní publicita.

Právní analýza a příprava odpovědí na námitky; strategické poradenství v průběhu řízení.

Poškození reputace u objednatelů

Ztráta důvěry, ztížený přístup k budoucím zakázkám a přímým zadáním.

Proaktivní právní konzultace, které chrání před kontrolami a spory, budování pověsti spolehlivého partnera.

Vyloučení z budoucích veřejných zakázek

Zásadní omezení podnikatelských příležitostí na trhu.

Zastupování v řízeních o vyloučení; implementace compliance programů pro prevenci.

Partnerství s ARROWS: Vaše cesta k bezpečnému a ziskovému provozu

Regulace veřejných služeb v dopravě je komplexní, dynamická a plná skrytých rizik. Správné nastavení smluv a finančních modelů však není jen o prevenci sankcí – je to o zajištění dlouhodobé stability a ziskovosti vašeho podnikání. V ARROWS se nespecializujeme jen na hašení požárů. Naším cílem je zajistit, aby vůbec nevznikly.

Působíme jako strategický partner, který rozumí nejen paragrafům, ale i byznysu. Naše zkušenosti z dlouhodobých služeb pro více než 150 akciových společností a 250 s.r.o. nám dávají unikátní vhled do potřeb podnikatelů. Zakládáme si na rychlosti, nejvyšší kvalitě a proaktivním přístupu. Naše role navíc nekončí u právních dokumentů. Aktivně propojujeme naše klienty, pokud vidíme zajímavé investiční či obchodní příležitosti. Rádi si poslechneme i vaše byznysové nápady a pomůžeme vám růst.

Pro dopravce v železniční dopravě poskytujeme komplexní právní servis, který pokrývá všechny kritické oblasti:

  • Příprava a revize smluv o veřejných službách a související dokumentace.
  • Právní konzultace a stanoviska k nastavení finančního modelu, uznatelných nákladů a přiměřeného zisku.
  • Vyhotovení interních směrnic pro alokaci nákladů a vedení evidence.
  • Zastupování u správních orgánů (ÚOHS, Ministerstvo dopravy) a u soudů všech stupňů.
  • Získání potřebných licencí a povolení, a to i v zahraničí díky síti ARROWS International.
  • Odborná školení pro management i zaměstnance s certifikátem, zaměřená na prevenci rizik.

Regulace v dopravě je složitá, ale vaše podnikání na ní závisí. Nenechávejte klíčové aspekty vašeho financování náhodě. Kontaktujte nás ještě dnes a domluvte si úvodní konzultaci. Naši experti jsou připraveni posoudit vaši situaci a zajistit, aby vaše podnikání stálo na pevných a bezpečných základech.

Nechcete tenhle problém řešit sami? Advokátní kanceláři ARROWS věří více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference a bude nám ctí pomoci vám při řešení vašeho problému. Poptávka je zdarma.