Regulace online hazardních her v ČR v roce 2025: novinky, výzvy a doporučení

Legislativní novinky v roce 2025

3.6.2025

V poslední době nabyly účinnosti významné novelizace zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, zejména novela provedená zákonem č. 349/2023 Sb. (tzv. konsolidační balíček veřejných financí). Tato novela přinesla od 1. 1. 2024 řadu změn v regulaci hazardu s dopady do roku 2025​.

​Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Marek Hučík, office@arws.cz, +420 245 007 740)

Zpřísnění zákona o hazardních hrách

Provozovatelé online casin (internetových her) mají nově povinnost od 1. 7. 2024 nabízet hráčům tzv. “Panic Button” neboli prostředek pro zamezení účasti na hře, který hráči umožní okamžitě se vyloučit ze hry a na 48 hodin zablokuje možnost sázek u daného provozovatele​.

Zároveň musí být hráči přímo prostřednictvím tohoto nástroje nabídnuto podání žádosti o zápis do Rejstříku vyloučených osob (RVO), tedy do registru osob vyloučených z hazardu. Implementace Panic Buttonu vyžaduje úpravy softwaru online kasin – tlačítko musí být viditelně dostupné po celou dobu hry (např. na každé stránce či herní obrazovce) a hráče jednoznačně informovat o svém účelu​.

Integrace rejstříku vyloučených osob

Nová legislativa posílila význam RVO. Provozovatelé musí nově umožnit hráčům přes své rozhraní podat žádost o zápis do RVO (tzv. zprostředkovaná žádost) při využití Panic Buttonu. Rejstřík vyloučených osob již od dřívějška zahrnuje například osoby pobírající dávky v hmotné nouzi či v úpadku.

Nově se od července 2024 rozšířil okruh automaticky zapisovaných osob i na neplatiče výživného (alimentů). Provozovatelé tedy musejí průběžně aktualizovat své systémy pro ověřování hráčů, aby žádná vyloučená osoba nemohla hrát (online ani v kamenných provozovnách).

Stanoviska regulátora a metodická vodítka

Ministerstvo financí (MF) jako regulátor hazardu vydává k novým povinnostem také výkladová stanoviska. Například v září 2024 publikovalo stanovisko upřesňující požadavky na prostředek pro zamezení účasti na hazardní hře podle § 16bb (tzv. Panic Button) za účelem předcházet výkladovým nejasnostem​.

Dále v březnu 2024 MF vydalo informaci k posuzování softwarových aplikací používaných pro provoz internetových her. Tím reagovalo na výslovnou úpravu v novele, která podřadila mobilní a webové aplikace pro hazardní hry pod dohled zákona. Provozovatelé musí počítat s tím, že jakákoli platforma (web, mobilní aplikace apod.), prostřednictvím které je hra nabízena, podléhá schválení a regulaci stejně jako samotná hra.

Technické standardy a hlášení dat

S účinností novelizace byla aktualizována i prováděcí pravidla – například technická specifikace informačního systému pro napojení na státní dozorový systém. Ministerstvo financí v návaznosti na novelu aktualizovalo k 1. 1. 2024 technické požadavky na systém pro předávání dat o provozování hazardních her (souvisí s vyhláškou č. 10/2019 Sb. o způsobu oznamování a přenosu dat).

Provozovatelé mají povinnost elektronicky reportovat údaje o hrách, sázkách, výhrách apod. do systému MF; původní technická specifikace z roku 2019 byla zrušena k 1. 7. 2024 a nahrazena novou​. V praxi to znamená, že firmy musely aktualizovat své IT systémy podle nové specifikace, jinak riskují nesplnění ohlašovacích povinností.

Daňové změny a zdanění výher

Konsolidační balíček vlády se dotkl i zdanění hazardu. Došlo ke změně rozdělení odvodů z online hazardu ve prospěch státního rozpočtu – nově příjmy z internetových her nesdílí obce, jelikož online hazard nemá vazbu na konkrétní obec​.

Dále byla schválena úprava zdanění výher hráčů: od roku 2024 se snižuje limit pro osvobození výhry od daně z 1 milionu na 50 tisíc Kč. Pro provozovatele to představuje nové povinnosti při vyplácení výher (vyšší počet výher bude podléhat srážkové dani či ohlašovací povinnosti vůči finanční správě).

Je tedy nutné přizpůsobit interní postupy i informační systémy tak, aby u výher nad 50 tis. Kč byla správně aplikována daň dle aktuální legislativy.

Provozovatelé online hazardu – nejčastější regulatorní problémy

Licencování a povolovací proces

Získání a udržení licence pro online kasino v ČR je administrativně náročné. MF klade důraz na precizní vymezení předmětu žádosti o povolení, tedy detailní popis každé hry, sázky či loterie, kterou chce firma provozovat.

V praxi měli žadatelé potíže správně klasifikovat nové typy her, což vedlo k prodlužování řízení kvůli opravám žádostí. Na podzim 2023 proto MF vydalo metodickou informaci k vymezení předmětu žádosti o vydání nebo změnu základního povolení, aby těmto problémům předcházelo​.

Součástí je i příloha se specifikacemi jednotlivých druhů hazardních her, kterou by žadatelé měli využívat. Provozovatelé tak musí pečlivě uvést, zda jde např. o technickou hru (VLT/online automat), živou hru, kurzovou sázku atd., a to v souladu s terminologií zákona, jinak riskují zpoždění či zamítnutí žádosti.

Dále musí prokázat splnění řady podmínek – od odborné způsobilosti a bezúhonnosti managementu až po technické zabezpečení systému.

Kapitálová přiměřenost

Zákon požaduje, aby provozovatel hazardních her disponoval dostatečnými vlastními zdroji (kapitálem) k pokrytí závazků a výher. Konkrétní minimální výše vlastních zdrojů se liší podle druhu hry (např. pro internetová kasina zákon stanoví částku v desítkách milionů korun).

V roce 2022 MF vydalo výklad k posuzování minimální výše vlastních zdrojů dle § 6 odst. 1 písm. b) bod 4 zákona​, protože v praxi docházelo k nejasnostem, co vše lze započítat a jak prokazovat finanční stabilitu.

Provozovatelé by měli mít dostatečný kapitál nejen při žádosti o licenci, ale po celou dobu její platnosti – pokles pod stanovený limit může vést k opatřením regulátora (výzva k doplnění prostředků, v krajním případě až odejmutí povolení).

Dodržování pravidel proti praní peněz (AML)

Online hazardní společnosti patří mezi tzv. povinné osoby dle zákona č. 253/2008 Sb. o boji proti praní peněz. V souladu s AML regulací musí identifikovat a ověřit identitu všech hráčů, monitorovat podezřelé transakce a hlásit je Finančnímu analytickému úřadu. Česká legislativa fakticky zavedla úplnou identifikaci hráčů již od roku 2017 – bez registrace a ověření totožnosti si nikdo nezahraje.

K ověření identity se využívá např. bankovní identita nebo Czech POINT. Provozovatelé se často potýkají s praktickými otázkami: jak rychle a pohodlně ověřit hráče (aby neodradili zákazníka, ale splnili zákon), jak nastavit limity vkladu u dočasných účtů, nebo jak vést evidenci politicky exponovaných osob a rizikových klientů.

Důsledné plnění AML povinností je klíčové – za porušení (např. umožnění hry anonymnímu hráči, neoznámení podezřelé transakce) hrozí nejen pokuty podle AML zákona, ale i sankce dle zákona o hazardu až do výše 50 milionů Kč.

Reklama a propagace hazardu

Marketingové aktivity online kasin jsou v ČR přísně regulovány. Zákon o hazardních hrách stanoví, že reklama na hazard nesmí cílit na děti a mladistvé, nesmí budit dojem, že účastí v hazardu lze snadno získat výdělek, a musí obsahovat jasné varování (např. slogan o riziku závislosti a kontakty na pomoc).

Provozovatelé často řeší, jak správně formulovat reklamní kampaně, bonusové nabídky a slevy, aby nebyly vyhodnoceny jako nepovolené lákání ke hře. Za nevhodnou reklamu může hrozit postih ze strany regulátora nebo dalších orgánů (např. Rada pro rozhlasové a TV vysílání dohlíží na televizní reklamu, obecní vyhlášky mohou omezovat venkovní reklamu na herny).

Typickým problémem z praxe je propagace “bonusů bez vkladu” a jiných pobídek – ty musí být prezentovány srozumitelně, nesmí zamlčovat podmínky (např. požadavek na protočení) a nesmí se obracet na vyloučené osoby. Firemní právníci proto mnohdy provádějí předběžné posouzení kampaní, spolupracují s marketingem na nastavení srozumitelných pravidel a školí obchodní partnery (affiliate weby, influencery) o mantinelech reklamy na hazard.

Ochrana hráče a zodpovědné hraní

Spotřebitelská ochrana je stále více v popředí zájmu regulátora. Provozovatelé musí umožnit hráčům nastavit si sebeomezující opatření – limity sázek, proher, časové limity hry apod. a aktivně bránit “přetahování” těchto limitů.

Nové povinnosti jako zmíněný Panic Button dále posilují zodpovědné hraní – hráč jedním kliknutím může své hraní pozastavit na 48 hodin a zvážit trvalejší sebevyloučení​. Z pohledu compliance jde o implementační výzvu: zajistit, že tlačítko bude funkční v každém herním prostředí (včetně mobilních her a živých kasin), že nabídne okamžitě i informace o důsledcích zápisu do RVO, a že systém správně “vypne” hráče ve všech hrách po stisknutí.

Provozovatelé rovněž musí pravidelně školit zákaznickou podporu, aby dokázala vhodně reagovat na hráče využívající sebeomezující nástroje nebo vykazující znaky problémového hraní.

Na koho se můžete obrátit: 

Typické sankce a dozor nad hazardním trhem

Dozorové orgány

Dohled nad hazardním trhem v ČR vykonává primárně Ministerstvo financí (odbor 73 – Procesní agendy a regulace hazardu) a v určitých oblastech další instituce. Celní správa ČR např. spolupracuje při potírání nelegálního hazardu – má na starosti blokování nepovolených internetových herních stránek a vymáhání uložených sankcí.

Finanční úřady kontrolují odvody z hazardních her (dohled nad daňovými povinnostmi). Finanční analytický úřad zase řeší sankce za porušení AML pravidel. Ministerstvo financí vede také veřejně přístupný Seznam legálních provozovatelů a Seznam nepovolených internetových her, kde zveřejňuje nelegální weby, jež mají být blokovány internetovými providery.

Sankce za nelegální provozování

Postihy za provoz hazardních her bez platné licence jsou velmi přísné. Ministerstvo financí může za neoprávněné nabízení online hazardu uložit pokutu až do 50 milionů Kč za jedno porušení. V letech po přijetí nového zákona (2017+) skutečně udělilo řadu exemplárních pokut zahraničním subjektům, které cílily na české hráče bez licence.

Například v roce 2017 ministerstvo uložilo celkem čtyři pokuty zahraničním loterijním firmám v souhrnné výši 115 milionů Kč. Do konce roku 2018 narostl počet sankčních rozhodnutí na 24 a souhrn pokut dosáhl cca 455 milionů Kč​.

Mezi potrestanými byly známé online sázkové kanceláře sídlící v karibských daňových rájích. Problémem však zůstává vymahatelnost – mnoho z těchto pokut bylo uloženo firmám mimo EU, a stát reálně vymohl jen zlomek (řádově stovky tisíc Kč). Kromě peněžitých sankcí hrozí nelegálním provozovatelům i zařazení na blacklist a technická blokace jejich webových stránek z území ČR.

Postihy pro licencované provozovatele

Také držitelé českých licencí čelí sankcím, pokud porušují podmínky zákona či vydaného povolení. MF může uložit pokuty za různá pochybení – např. nedodržení nastavených limitů hry, umožnění hry nezletilé osobě, neprovedení včasné registrace hráče, nedodání povinného hlášení, porušení pravidel reklamy apod.

V praxi již padly sankce v řádu statisíců až milionů korun i pro české firmy, které pochybily při dodržování zákonných povinností (tyto případy nejsou vždy medializovány, ale MF je zveřejňuje v databázi rozhodnutí).

Pokud by došlo k závažnému či opakovanému porušení (např. opakované umožnění hry vyloučené osobě, nebo manipulace s výsledky hry), může MF přistoupit až k odejmutí základního povolení provozovat hazardní hry. Proto licencovaní provozovatelé věnují stále větší pozornost interním auditům compliance, aby předešli porušení zákona.

Sankce v souvislosti s AML

Za zmínku stojí i sankční rizika podle AML zákona. Finanční analytický úřad může za porušení povinností prevence praní peněz uložit pokuty, které u velkých společností rovněž dosahují mnohamilionových částek.

Například pokud by kasino neověřilo identitu hráče u transakce nad stanovený limit nebo neoznámilo podezřelý vklad, hrozí sankce podle zákona č. 253/2008 Sb. navíc k postihu od MF. V posledních letech FAÚ i MF provádějí kontroly zaměřené na to, jak hazardní firmy plní své povinnosti (ověření klienta, vedení evidence, školení zaměstnanců).

Provozovatelé hazardu tak čelí dvojímu dohledu – ze strany MF (hazardní zákon) i FAÚ (AML) – a musí dodržovat oba právní režimy souběžně.

Dopady na firemní compliance a doporučení

Adaptace interních procesů

Četné legislativní změny kladou na provozovatele vysoké nároky v oblasti firemní compliance. Prvním doporučením pro právní oddělení je průběžně sledovat oficiální výklady a metodiky vydávané Ministerstvem financí. Stanoviska MF (viz výše) často upřesňují nejasné otázky a naznačují směr, jakým bude regulátor postupovat.

Například stanovisko k Panic Buttonu detailně vykládá, jak má být tato funkce implementována, a upozorňuje na důsledky neplnění – lze z něj vyčíst, na co se inspektoři při kontrole zaměří​. Doporučuje se proto využít tato stanoviska jako vodítko při úpravě interních pravidel a systému.

Technologická připravenost

Právní změny ve hazardu bývají úzce propojeny s technickými požadavky. Firmy by měly mít nastavený proces pro včasnou implementaci IT změn – ať už jde o upgrade systému kvůli datovým hlášením MF​, zapojení nových registrů (RVO, registry obyvatel pro ověřování identity) nebo zavedení zmíněného Panic Buttonu.

Praktickým krokem je úzká spolupráce právního a IT oddělení: jakmile legislativa či MF stanovisko přinese nový požadavek, je nutné vyhodnotit dopad do software (např. upravit herní platformu, registraci uživatelů, API napojení na státní registry).

Testování na nečisto – simulovat si průběh registrace, sebevyloučení, hlášení výhry atd. – pomůže odhalit případné nedostatky dříve, než dojde ke kontrole ze strany státu.

Posílení vnitřních směrnic

S každou novelou je vhodné revidovat i interní předpisy a manuály pro zaměstnance. Např. zavedení RVO znamená aktualizovat postupy zákaznické podpory pro případ, kdy se hráč ocitne na seznamu vyloučených (jak mu sdělit důvod zablokování účtu apod.). Nové požadavky na reklamu či propagaci by se měly propsat do interních marketingových směrnic (např. zákaz cílení na mladistvé, povinné slogany v reklamě).

Kontrolní checklisty pro pobočky a technická oddělení by měly zahrnovat i nové povinnosti – kupříkladu provozovatelé s kamennými hernami by měli doplnit kontrolu funkčnosti kamerového systému (monitorování herního prostoru je povinné a MF na to v roce 2025 explicitně upozornilo​). Právní oddělení by mělo úzce spolupracovat s odděleními risk managementu a interní kontroly, aby se nové povinnosti skutečně promítly do praxe.

Školení a zvyšování povědomí

Lidský faktor je stále klíčový – proto je nezbytné pravidelně školit zaměstnance o novelách a pravidlech. Například pracovníci zákaznické podpory a retention týmu musí vědět, jak funguje Panic Button a že hráči, který jej použil, nesmějí 48 hodin dovolit hrát​ ani ho aktivně lákat zpět ke hře. Podobně marketingový tým musí rozumět tomu, jaké formulace v reklamě jsou nepřípustné.

Osvědčuje se pořádat praktické workshopy ke compliance – např. simulace kontroly MF: Co by kontrolor zjistil, kdyby teď přišel?. Tím se zaměstnanci lépe připraví a firma sníží riziko opomenutí povinnosti.

Proaktivní komunikace s regulátorem

Jako nejlepší praxe se ukazuje otevřený dialog s Ministerstvem financí. Pokud si provozovatel není jist nějakým novým ustanovením, může využít možnost požádat MF o stanovisko či výklad (MF občas zveřejňuje odpovědi na dotazy provozovatelů v sekci FAQ nebo vydává obecné metodiky).

Rovněž při vývoji nových herních produktů je vhodné konzultovat předem, zda zamýšlený koncept odpovídá zákonným kategoriím – předejde se tím situaci, kdy by hra po spuštění byla vyhodnocena jako nepovolená. Udržování dobrých vztahů s dozorovými orgány, včasné reakce na výzvy k nápravě a plnění informačních povinností (např. každoroční zprávy o činnosti, finanční výkazy) svědčí o tom, že provozovatel bere compliance vážně.

V prostředí přísné regulace hazardu je proaktivita lepší než reaktivita – investice do robustního systému compliance se vyplatí v podobě bezproblémového podnikání bez sankcí a negativní publicity.

Závěrem

Právní úprava hazardních her v ČR v roce 2025 klade důraz na odpovědné hraní, transparentnost a prevenci rizik. Provozovatelé online kasin a sázkových her musejí držet krok s legislativními změnami i metodickými pokyny regulátora.

Ačkoli to znamená zvýšené nároky na administrativu a investice do systémů, dlouhodobě to vede k bezpečnějšímu a udržitelnějšímu podnikání v hazardním odvětví.

S důkladnou přípravou, silným compliance programem a spoluprací s úřady lze i v přísném regulatorním prostředí úspěšně působit a nabízet hry v souladu se zákonem.

Compliance tak již není vnímáno jen jako nutná povinnost, ale jako strategická výhoda – firmy, které ji zvládají, získávají důvěru regulátora i veřejnosti.

Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.