Nová pravidla pro informování o slevách

4.11.2022

Prodávající (a to jak v kamenných prodejnách, tak na e-shopech) v současné době ostře sledují proces přijetí návrhu zákona novelizující zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), který významně mění cenové strategie a informování o slevách. 

Předmětný návrh zákona byl včera schválen Senátem a bude postoupen prezidentovi k podpisu. Očekává se, že prezidentem bude podepsán a následně tedy vyhlášen ve Sbírce listin zákonů. Vzhledem k tomu, že by návrh zákona měl být účinný již třicátým dnem po jeho vyhlášení ve Sbírce listin, lze očekávat, že prodávající budou povinni se řídit novými pravidly ještě před koncem roku. 

A jaké novinky novelizace ve světle cen a slev přináší? 

Cílem úpravy je posílení transparentnosti při informování spotřebitelů o poskytovaných slevách výrobků a snaha zabránit umělému navyšování cen a s tím související klamání spotřebitelů o výši skutečné slevy. 

Nově by tak zákon o ochraně spotřebitele měl obsahovat § 12a, který by měl znít následovně:

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v období 30 dnů před poskytnutím slevy, 

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo 

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

(2) Odstavec 1 se nepoužije pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby. 

Obecně nové ustanovení (a s ním spjaté povinnosti) míří na všechna sdělení prodávajících, která by u zákazníků (spotřebitelů) měla vyvolat dojem jakési slevy, bez ohledu na to, zda je předmětná sleva měřitelná či nikoliv. Naopak ustanovení by se dle důvodové zprávy nemělo vztahovat např. na propagační materiály (reklamy, letáky), slevy poskytované věrným zákazníkům (např. v rámci klubového členství) či na kombinované nebo podmíněné nabídky (např. 2 + 1). 

Demonstrujme si situaci na případu. Stálá cena mobilního telefonu u prodávajícího je 12 999,- Kč. Po Novém roce se však prodávající rozhodl z důvodu poklesu poptávky ze strany zákazníků, mobilní telefon zlevnit na 10 999,- Kč. Tentýž mobilní telefon však nabízel ve Vánočním výprodeji za 9 999,- Kč. Nyní, nad rámec jiného, bude prodávající povinen uvést společně se současnou cenou (10 999,- Kč) i nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel v posledních 30 dnech (9 999,- Kč). 

V případě, že by prodávající tuto povinnost nesplnil, dopustil by se přestupku, za který mu může být udělena pokuta až do výše 5 000 000,- Kč. 

Novela zákona o ochraně spotřebitele však neobsahuje pouze nová pravidla pro informování o slevách. Mezi další změny, které se prodávajících citelně dotknou, patří například:

  • informování o pořadí nabídek v seznamu, který se ukáže zákazníkovi, 
  • upuštění od nutnosti papírových návodů, 
  • informování o spotřebitelských recenzích, 
  • nutnosti úpravy obchodních podmínek prodávajících, 
  • a mnoho dalších. 

Jste na tyto změny, které novela přinese, připraveni? Máte aktualizované obchodní podmínky tak, aby vyhovovaly novým pravidlům? V případě potřeby nás neváhejte kontaktovat a my Vám pomůžeme uvést vše do souladu s novým zněním zákona.

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o: